Nagyon jól leírtad, jó meglátások.
Kicsit kiegészíteném. Ha már tél, november 25. van, az autósok nagy részének szerintem már bő egy hónapja (de inkább több) fent van a téli gumi (ami sok esetben 8-10 éves, de ezt hagyjuk is). Na most feltenném a kérdést: ebben az időszakban vajon hány olyan nap volt, amikor a téli egyértelműen jobb, mint egy négy évszakos. Szerintem konkrétan egy sem. ...és ahogy leírtad, a telek nagy része Magyarországon az utóbbi években ilyen. 0 °C, +1-5 °C. Fagyni alig szokott, max hajnalban, de akkor is agyon van már minden sózva.
A másik az adott út- és látási viszonyokhoz megfelelően megválasztott sebesség: kíváncsi lennék egy reprezentatív felmérésre azzal kapcsolatban, hogy akár a csoportosan (2+ autó), akár az egyénileg (árokba csúszás, stb.) elszenvedett balesetek hány százaléka lett volna elkerülhető az adott útviszonyokhoz megfelelőBB (megfelelőbb: esőgumi, 10 éves helyett új, szöges, stb.) abronccsal szerelt autó esetén. Ebbe beleszámítva persze azt is, hogy a paraszt tudja, hogy éppen az adott körülményekhez való legjobb gumi van az autóján, ezért bátrabb, jobban nyomja. Szerintem ez egy elenyésző szám, mert a gumi már sokat nem segít akkor, mikor 150-nel, egymástól 4 méterre vonatkoznak az autópályán, meg fénysebességgel száguldoznak a ködben, vizes úton.
Egyébként kicsit fura is ezt a négyévszakos gumi szapulást olvasni egy olyan fórumon, ahol a felhasználók nagy része semi slickkel jár nyáron (ami saját bevallása szerint is életveszély nedves úton), olyan fékbetét-féktárcsa kombó van az autóján, ami "hideg nem fog jól", vagy éppen úgy csereberélik a nyergeket, főfékhengereket, hogy azt se tudják mit csinálnak, és úgy növelik meg az autó fékútját (és nem féktávját, bocs) több méterrel, hogy pont az ellenkezőt gondolják...
Laci bácsi, egy jó eső guma és no problem.
V105? Ott is ez lett volna vajon a szitu?
AD08R esetében ok. semi slick-ként szar vízen, de pl. nekem a Bridgestone Turanza T005 semmi ilyet nem produkált szerencsére, igaz ha orbitális nagy eső van akkor azért vissza kell venni a tempóból nyilván.
Városi használatra még érthető is vmilyen szinten a 4 évszakos mert ugye télen abban a 3 alkalomban amikor leesik 5 cm hó akkor lehet tömeg közlekedni.
Cserében tavasszal nyáron és ősszel nem az igazi.
Kivéve amikor pl. a nyári 25 fokból egy leszakadó esővel lesz 10 tíz fok.
És az új kb. 1.500 km-t futott Pirelli P Zero PZ4 Sport gumival 5 km/h -val óvatosan megközelíted a körforgót, elkezdesz a körforgóban kanyarodni és mint a jégen úgy csúszol. Majd nagy nehezen megállsz a körforgóban, szerencsére nem okoztam és nem tudsz elindulni. Csak forog el a kerék és villog a menetstabilizáló.
PZ4 Sport helyére behelyettesíthető a POTENZA RE002 és az ADVAN NOVA AD08R is. Nem vita indítónak szánom, ez a tapasztalatom, ez a véleményem, mindenki azt gondol és azt csinál amit szeretne.
Szerintem nekem a létező legjobb választás egy jó négyévszakos. Kis TOYOTA autónkon már harmadik évét az futja, az az igazság nagyon elégedettek vagyunk.
A nyári és téli cserénéll meg egyből érzem, hogy ez megint szarabb, mint a múlt szezonban. Különösen a télinél.
Elhasználtam én elég sok nyári és téli gumit. Sok-sok százezret költöttem gumikra. Nyáriból különösen a szupersport kategória volt kedvelt a számomra, csalódtam bennük így utólag. Télikről meg nem is beszélve, lehet túl sokat vártam tőlük.
Ezek után mondom, hogy igen fasza a Michelin négyévszakosa, nekem jól lesz.
Tudom, hogy itt javarészt mindig mindenki erősen kanyarodik, azt nézegeti, hogy az adott kanyart 110, van 112 km/h-val sikerült bevenni , ilyen jellegű dolgaim nekem már nincsenek. Kellően papásan közlekedek szerintem, már-már túlságosan óvatos is vagyok.
Sőt, azon agyalok, hogy egész évben téli szélvédőmosót kellene használnom. CIVIC vagy 3 hónapja nem látott esőt, egy cseppet sem. Bogarakat is ritkán kellett mosni. Ott tartunk, hogy ott áll a fűtetlen - de jól szellőző - garázsban, kb. tele nyári szélvédőmosóval, amit azért csak kellene lassan télire cserélni. Szuperül kiszesszenyezek a környezetbe 4 litert feleslegesen majd.
Régebben nem volt... 30 évvel ezelött már azért kezdtek megjelenni. De mondjuk menjünk vissza a 80-as évekbe amikor még valóban nem igazán volt jellemző az ami most van, hogy cserélgetünk a nyári/téli gumik között.Legalábbis itthon.
Igazából nem arról van szó, hogy szándékosan tolták szét a viselkedési spektrumokat hanem olvastam valahol róla, hogy "régen" mikor ügye egy gumival (Stomil a ladán ) abszolváltuk az egész évet akkor sokkal több kaucsukot tartalmazott az autógumi mint most. Ergo télen sem vált rideggé mint ahogy a teljesen nyári kondicíókra (és persze a spórolás miatt mert a kaucsuk igen drága lett) optimalizált "gumik" akkor így idézőjelben. És ez kezdte meg arra sarkallni a gumigyártókat, hogy arra a pár téli hónapra gyártanak igazi gumit téli mintával, nyárra meg mehetnek az olyan gumikeverékek amelyek 50-60 vagy még több fokos aszfalton sem égnek meg a felületükön és persze nem beszélve a mai technológiai tudásról, hogy a nyárit akkor csak nyárinak kell fejleszteni tehát még jobb lesz.És a marketing csak ez után jött érzésem szerint nem a marketing miatt vált többrétűvé a gumigyártás. Láttam én nem is olyan régen a 80-as évekből gumit , gyakorlatilag ránézésre nem volt baja. Egy mostani gumi akár prémium is 6-7-8 évesen már repedezett fos.
Azzal meg vitatkoznék, hogy átlagos autóra ,átlagos sofőrnek ...teljesen jó lehet a négyévszakos. Hát egy teljesen átlagos sofőr ügye teljesen átlagos reflexekkel rendelkezik tehát ha van egy szituáció akkor a reakcióideje nem olyan jó mint egy átlagon felüli sofőrnek. Na most ha ehhez még hozzáteszem az elnyújtott féktávot amit ezek a gumik adnak akkor nem lennék egy iylen sofőr+autó kombó elött ha hirtelen meg kell állni. Szerintem pont az átlagos sofőrök, átlagos autóira kellene a legjobb téli gumi ,hogy valamit kompenzáljon ha már egyik se M.Schumacher
folyamatosan hozzászokik... nomeg nem igazán van hasonlítási alapja, mert jó lenne ha felváltva használna ugyanolyan civicet eltérő gumikkal de az esélytelen.
Én egy tavaszi, nyári, őszi szezon után azt kell mondjam nagyon elégedett vagyok a CrossClimate+ gumival a CIVIC-en. Konkrétan ha akarnék sem tudnék rosszat mondani, azon kívül, hogy ocsmány a mintázata.
ez olyan mint az olaj kérdés...
picit azért árnyaltabban látom...
pár dolog...
szerintem a gumigyártók fejlesztései szándékosan tolták szét a gumik viselkedési spektrumát, egyrészt a technológia és anyagtudomány fejlődése miatt, másrészt önös érdekből, hogy még több terméket adhassanak el...
(kis kitérő...azért emlékezzünk rá, hogy 30 évvel ezelőtt nem is igazán volt még téli gumi legalábbis konzumer piacon, mert ipari igen, aztán mégis volt közlekedés, másrészt sanszos, hogy a 30 évvel ezelőtti "nyári" paraméterei biztosan rosszabbak mint a mostani négyévszakosé...mert egyszerűen ennyit fejlődött a technológia...)
persze nyilván a marketing ideológia megvan mögötte, egy céleszköz az adott célnak jobban megfelel mint egy általános, ahol bizonyos kompromisszumokat kell kötni...ergo szépen be lehet mutatni valami valamihez képest mennyivel jobb vagy rosszabb...
könnyű érvelni és kvázi egy számmá lehet redukálni a különbséget amit mindenki ért...(pontosabban megvan az "értés" illúziója...)
de sztem itthon egy átlagos autónál, átlagos sofőrrel, klasszikus élethelyzetben teljesen jó alternatíva lehet a négyévszakos...
plusz az itthoni éghajlati viszonyok egyre kevésbé indokolják a gumik szétválasztását...(és ez a hatás a globális felmelegedéssel fokozódik majd...)
gyakoratilag nincs "igazi" tél...hó meg nopláne, vagy alig...
arról nem beszélve, hogy "dupla" ktg két garnitúrát finanszírozni...
állandó macera a gumicserével, tárolással, stb...
az ehhez kapcsolódó a környezeti terhelésről/hulladékról már nem is beszélve...
plusz a vezetési képességek kapcsán meg annyit, hogy az emberek 99%-a sztem élete során max. 1x-2x csinál igazi vészfékezést, ahol ezek a különbségek ilyen markánsan kijönnének...(sokan még az ülést sem tudják beállítani, hogy a pedálerőt maximalizálják...ha kell...)
de sztem, sokkal de sokkal többet számít az aktuális vezetési körülményekhez igazított sebesség, mint a négyévszakos és a célgumi (pl. nyári) közötti különbség...
mert egy ésszerű sebesség megválasztása ezeket a különbségeket minimalizálja...
(most általános felhasználási célról beszéltem, nem egy "nagy" teljesítményű autó speciális "igényeiről", mert az nyilván más megközelítést kíván...meg nyilván nem a kékestetőn lakó papról/orvosról akinek mindenhova mindig el kell tudnia menni... )
Nos, én egy 1 tonnás kocsival járok, nem suv-val. A gumim Bridgestone, aminek két hátrányát írják. Egyrészt jobban kopik, amit letojok. Másrészt meg állítólag nem olyan jó hóban.. Ezt még egy év alatt nem tudtam kipróbálni, mert NEM VOLT HÓ!! :-)
De írja is a tesztben:
"Aki olyan helyen lakik, ahol nem igazán kell hóra számítani, annak a Bridgestone Weather Control A005 is jó választás lehet, ez az abroncs száraz és nedves felületen is jó eredményt ért el"
Amúgy ha rápillantasz a beillesztett képre, az elsőn (száraz aszfalt) a nyári gumi után első a Michelin, második az általam használt Bridgesone. A második, nedves aszfalton meg - mit ad isten - ELSŐ a Bridgestone.. több, mint 4 méterrel hosszabb fékútja volt a nyári gumival. Ez jelentős különbség neked?? :-)
Hóban meg 1. nem járok 2. beülök az F-150-be, s bekattintom a 4wd-t 3. ha muszáj, felrakom a szerelt téli kerekeket..
A pickupra meg vegyes használatú (50-50% terep/országút), 4 évszakos gumit vettem, gondolom te se utcai télit raksz rá.
Alább a talán legfontosabb jellemzők láthatók, bal oldalon a száraz felületen, 100 km/órás sebességről fékezve mért féktáv látható méterben, jobb oldalon pedig ugyanez, csak vizes felületen és csupán 80 km/órás sebesség mellett:
Ezen az ábrán pedig a havas – bal oldal – illetve jeges felületen – jobb oldal – mért féktávok láthatóak, itt értelemszerűen nem nyári, hanem egy teljes értékű téli abroncshoz hasonlították a tesztben szereplő egész évben használható gumikat:
1 métert is jelentős különbségnek szoktam jellemezni, itt meg aztán tényleg botrányos számokkal találkozhatunk......
Na ezért nincs 4 évszakos gumi a civicen. Én inkább lecserélem évente kétszer.
Nekem Bridgestone van, eddig tökéletes. Direkt szoktam forszírozni (meg amúgy is), s meg se rezzen, nagyon jól bírja. De majd beszámolok, ha ez nem így lesz. Vki (tán Tonx) írta korábban, h az a tapasztalata, h az idő előrehaladtával gyengülnek.
De minek a 4 évszakos, ha van két szetted alapból is? Így ez a két szetted szépen elöregszik, mehet a kukába szép lassan ...Én biztos akkor vettem volna a helyedben, ha a többi már szétment, és lusta lennék kereket cserélni. De évente kétszer azt a fél órát kibírom.
Ezt annak a continental gyárnak magyarázd meg, mint írtam én már 1 hónapja esőben elakadtam, de feleségem is elakadt vele, pár hete, megmondta hogy ő többet nem megy azzal az autóval míg ezek a gumik vannak rajta..
Ennyi. Biztos van ami elfogadható, nekem is volt olyan, az meg valami koreai nexen volt, egész jó volt csak 10e km alatt slickre kopott, de az első 4-5e km télen nem volt ám rossz.. Nyáron is jó volt slick gumiként
Esett az eső, megálltam egy kereszteződésben emelkedőn.. NEM tudott elindulni.
Mondjuk hasznos mert én már nyáron tanultam a jeges közlekedést, hála a 4 évszakosnak Mind a 4 évszakban tél van !
Ez így baromság, ahogy leírtad. Persze biztos van olyan 4 évszakos gumi.. Nekem 3 garintúra szerelt kerekem van a kocsihoz (téli, nyári, 4 évszakos), úgyhogy egyrészt van összehasonlítási alapom, másrészt meg azonnal tudnám is cserélni, ha vmi miatt kéne.
Én is felraktam a héten a téli gumikat, de ilyenkor napokig olyan érzésem van az autóban, h úristen, mindjárt fejre állok! Mint a takony, olyan a nyári gumihoz képest, rendesen át kell szokni.
Kandalló üveg tisztító spray Ezt a kandalló üvegre ráégett koromra stb. fejlesztették ki. Ez úgy leviszi mint a picsa Rá van írva, hogy a kandallóüvegen lévő szigetelő gumit nem károsítja tehát az autógumit se fogja. Anno nekem ez nyújtotta a végső megoldást.
A turtle waxban is kénsav és foszforsav a két fő "hatóanyag". Gondolom az is rá van írva, hogy ne használja sérült (lakk)felületen.
Eddynek is csak annyit tudok javasolni, mint neked: ha nem sérült a lakkozás, akkor sósav.
Én végül Turtle Wax felnitisztítót vettem, azt is dicsérték sokan, és a boltban az volt a jobbak közül. A napokban szeretném is kipróbálni, majd beszámolok a fejleményekről, ha eszembe jut, csinálok fotókat is.
Mivel én kapcsolatban vagyom a Hankook gyárral, és tudok kicsit olcsóbban szerezni, nekem mostanában Hankook gumijaim voltak. Semmi gondom nem volt velük, és egész jók árban, még akkor is ha nem a gyárból szerzed be.
Sokan dícsérik.
Ha már felni tisztítás a téma.
Ezt a makacs fékport mivel lehet leszedni?
Probáltam már Lotus felni tisztítót, Sonax felnitisztítót, Sonax röprozsda eltávolítót, de nem sok eredményre jutottam.
Vagy le kell fújni 100-szor? Esetleg rajta hagyni órákig?
Ha igazán jó szert akarsz és nem házi praktikákat akkor az RRT felni tisztítót ajánlom!
Én egy éve ezt használom, heti-kétheti mosásnál csak körbefújom, mire körbeérek már dolgozik is a szer, kefével, ecsettel átdörzsölöm, magasnyomású és voálá.
Volt, hogy siettem és hozzá sem nyúltam csak lefújtam és 90%-át lehozta utána már csak száraz ronggyal áttöröltem 1-2 "poros" folt maradt rajta.
Pincében előző szezonban (tél után rászáradt minden + majdnem 1év állás). elfelejtett felnit lefújtam, 5 perc állás után átkeféltem alaposan és új felni lett a fekete felniből.
Én ezt használom évek óta: Altur Extreme
OLasz cucc és veri a neves gyártók hasonló szereit ahol a nevet (is) meg kell fizetni.
Benedvesítés után (hogy a por menjen le róla, de szárazon is használható) ráfújom úgy, hogy ne folyjon meg, 3-4 percig hagyom. Ez idő alatt ronda lila lesz a felni, majd bő vízsugárral lemosom...
Egy fontos dolog van, hogy ha nyáron használja az ember nem szabad hagyni megszáradni, mert akkor kegyetlen nehéz letisztíttatni.
Keress egy olyan céget akinek van ilyen gépe:
Ott lemossák tökéletesen tisztára. Van ahol csak kefés megoldással de van ahol műanyaggranulátummal tisztítanak.
Annyi a bajom, hogy az autót szoktam mosni ilyen habos programmal. Ilyenkor persze a felnit is lemosom, de belülről a koszt nem szedi le teljesen. Egy próbát mondjuk megér, nincs feltéve a felni, így jobban hozzá lehet férni.
Önkiszolgálóknál nem igazán szeretik ha hozott anyaggal dolgozol. Nem feltétlen csak azért, mert nem az ő anyagukat használod, hanem mert a szennyvízkezelő rendszernél is bekavarhat.
Egy rendes felnitisztítóhoz viszont nem is kell nagynyomású mosó, a munka nagyját elvégzi a szer, utána már csak le kell öblíteni. A Shiny Garage D-Tox például egy elég jó repülőrozsda eltávolító, amit makacsabb fékpor eltávolításához is jól lehet használni. De a hipermarketekben kapható kommersz cuccok között is lehet találni használható cuccokat, a Sonax termékek például teljesen jók, de érdemes az Xtreme családba tartozó felnitisztítót venni, mert a sima nem biztos, hogy elbánna vele.
Az ultimate fegyver az egyik leggagyibb, Well Done márkájú hideg zsíroldó, az levisz róla mindent, de ha sokáig hagyod, akkor a lakkot is, szóval azt kis pihenés után érdemes átkefélni aztán egyből lecsapatni. Egy közepesen durva sörtés, nagyméretű körecset jól tud jönni a többi cucchoz is, öblítés előtt.
Normálisabb gumis műhelyekben van zárt kerékmosó, beteszik és nagynyomáson gumigolyókkal tisztítja le. Profi cucc, és hibátlan az eredmény, nem kell vegyszerezni.
Nagyon makacs szennyeződés esetén használhatsz hígított sósavat. Egy ecsettel bekenegeted és aztán bő vízzel lemosod. Csodákra képes. Csak óvatosan kell bánni vele, és 1-2 percen belül mindenképp mosd le alaposan.
Szerintem nem kell ida semmi csodaszer. Mosóban lenyomatod habos tisztítással, utána pedig a magas nyomás elvégzi a munka jó részét. Ha végeztél vele, puha ronggyal szépen áttörölgeted. Nedves rongy a végén meghozza a vàrt hatást!
Én is ritkábban pucolok ilyen szinten felnit a "halszálkák" végett, de ha rászánom magam, nincs gond az eredménnyel.
Vettem egy garnitúra alufelnit az Accordra, de a belső részére ráférne egy alapos tisztítás. Gyanítom, hogy egy sima nagynyomásúval nem jön le a kosz.
Tudtok ajánlani valami felni tisztítót, amivel szépen le lehetne pucolni?
Egyszer voltam egy autómosóban, ahol lepermetezték valami szerrel, és nagyon szép lett utána. Valami hasonlóra lenne szükségem. Gondoltam elviszem egy önkiszolgáló mosóba, befújom vele, és lemosom gőzborotvával.