Csak egy apróság. A tehermentesító gyűrű egyedül magyarországon van. Külföldön központosító gyűrűnek hívják. Ahogy a pótféklámpa sem pót hanem középső vagy harmadik féklámpa máshol. Ettől függetlenül egy 2-3mm-es műanyag nehogy már több erőt tudjon átvinni mint 4-5db 12-14mm vastag csavar. Mindenesetre a csavarok odahúzzák a felnit az agyra ahol a súrlódás miatt és a kúpos anyákkal viszik át a terhelést. Az 5db 12-es 14-es csavar nagyon sokat kibír. A kúpos anyák meg középre rakják a felnit és fixen rögzítik hogy ne mozduljon el a csavarokhoz képest. Lehet hogy álló helyzetben elég a központosító de már kanyarban és egyenes haladás esetén is éri oldalsó terhelés az agyat amivel a tehermentesítő nem tud mit kezdeni. Ahogy gyorsításnál is a csavarok viszik át az erőt nem a központosító gyűrű. Maradjunk annyiban hogy az a gyűrű azért kell hogy a kerék pont középre kerüljön. Ja még valami ha az 5 tőcsavar kevés akkor az az egy gömbfej ami max 12-14mm átmérőjű az mégis elég hogy fékezésnél kanyarodásnál megtartsa az egész autót? A lengéscsillapító is van de annak nem az a feladata hogy a gyorsulási lassulási erőket átvigye, ha csak szabadon lóg az autóban akkor ide oda lehet mozgatni mivel felül legtöbbször gumi ágyban fekszik. És láttam már pár autót ahol hiányzott a központosító gyűrű és egynek sem meg tönkre a tőcsavarja.
igen, jogos a kérdés. Tök rutintalanul beálltam a szabad kútfejhez ami servito volt, de ezt csak később vettem észre. Szóval jött a kutas én meg kedves mosollyal elhessegettem, hogy majd tankolok én, hagyja csak, sziesztázzon tovább. Vissza mosolygott, elment. Fizettem.
Aztán kiművelődtem hogy iperself vagy servito meg árdifi…
Én meg elmentem tankolni pihenésképpen ( ) meg begyógyszereztem magam max.-ra, (2 Aspirin+C meg 1 ACC 600) mert holnap nekem is menni kell visszakeresni a mai teli tank árát.
Ebben akkor meg is egyeztünk. ( )
Ha nem lenne világos, ( ) én is elengedtem a témát, mindenki csináljon azt amit akar vagy nem akar. (ez utóbbi legalább biztos az életben )
https://totalcar.hu/tanacsok/gumidoktor/070503g/
A kerékcsavarok ugyanis "csak" rögzítik a felnit az agyon, de nem központosítják azt. Ez a feladat az agyra felfekvő középfuratra hárul, illetve ha ez nagyobb a kívánatosnál, akkor a tehermentesítő gyűrűre. E nélkül rázni fog a kerék.
Azt hiszem bejemves-től megkaptad a válaszodat.
Azzal, hogy misztifikálni próbálod a központi illesztési hézagot, azzal nem magyarázod meg az esetleges hülyeséget, hogy a tőcsavarok tartanának mindent és kizárólagosan feszesen.
Az a hézag, csak azért van, hogy fizikálisan fel lehessen tenni szereléskor a felnit, mert ha teljesen egyforma lenne, akkor minimum ütni kéne mindig.
(így is előfordul, hogy nehezen tudják feltenni a kereket, de ezért van az az ominózus egy tized a belső agyméreteknél: 56.1, 64.1 ésatöbbi)
Szóval KÉREK szépen mindenkit, hogy ne akarjuk már megmagyarázni a nyilvánvaló ellentétét. Ez nem hit, meg nem ízlés dolga. Fizika és józan ész. Előbbire ismét üljünk be vagy kérjük ki egy azt oktató véleményét, utóbbit meg használjuk.
Azt ne felejtsük el, hogy a központosító gyűrű es a kerékagy között kell legyen egy illesztési hézag, mivel mindkét részt gyk. azonos hőmérsékleten szereled össze.
A tőcsavarokon/anyákon viszont van egy kúpos/íves rész, ami a meghúzás után valóban egy hézag mentes kapcsolatot ad, ami alkalmas a felnit érő erők átadására.
Pl a Zaporozsec, "kispolszki", Trabi, Wartburg... Ezeknél hogy oldották meg ezt a problémát?
Jaja, csak azért emlékeztem, mert Accord-on volt nekem EP3 felni és gyűrű nélkül felment ÉS az meg tuti 64-es agyméret volt. Az még frissebb emlék, arra még emlékszem.
Ez így nagyon nem igaz. Tudom, ebből már volt itt fórumon vita, de abban én nem voltam benne, csak hallottam, de számomra nem kicsit furcsa, hogy van még ember, aki ezt így gondolja és ilyen határozottan. Ne haragudjon meg senki, de ez kb. akkora baromság mintha kijelentenéd, hogy a téli gumi hülyeség, csak pénzlehúzás a gumigyártók által.
Tanultunk fizikát? Kicsit gondoljunk már bele. Alap esetben a központosító gyűrű nélkül is a kerék (felni) egy vas peremre megy fel és ez viseli központosan mind azt a terhelést ami a kereket éri és ezt "átadja" a futóműnek.
A tőcsavarok feladata nem az, hogy viseljék ezt a terhelést, hanem az, hogy ehhez a ponthoz tartsák, csúnyán fogalmazva.
Ha ezt megvonod (nagyobb közép átmérőjű felnit raksz fel és a közepe nem fekszik fel) akkor az összes (főleg) függőleges irányú terhelést (kátyú odabasz, kocsi súlya, stb-stb.) a tőcsavarokra terheled. Ennek pedig hosszabb távon az lesz az eredménye, hogy szépen sorban cserélheted őket, mert NEM erre vannak kitalálva.
Nem tudom ebben mi a furcsa vagy mit nehéz ezen megérteni. És én kérek elnézést, de egyúttal le is szarom, ha valakinek nem tetszik az igazság.
Ebben is van igazság, annyi távra elegek a tőcsavarok, igazából a tehermentesítő hiánya főleg hosszabb használatnál okozhat problémát. Vagy ha mondjuk belemegy pont egy ótvar nagy kátyúba. De majd ő eldönti.
Ahogy a kolléga mondta előttem, csak tehermenetsítő gyűrű kell és mehet fel.
(+lehet én emlékszem rosszul, de fejből én 64,1-es agyméretre emlékszem az EP3-nál. De ez a lényegen nem változtat, csak annyit, hogy keskenyebb gyűrű kell majd, semmi több)
Ep3 gyári felnit szeretnék festetni, és mivel nincs az autóhoz másik kerékszett, ezért kellene valami alternatíva arra az időre amíg a fényezőnél vannak a felnik.
Ha jól néztem az EP3 felni/gumi adatai: 7*17, 5*114,3, Et45, Agyátmérő 56,1, gumi 205/45 R17
Van egy off autóm aminek kereke 6,5*16, 5*114,3, Et50, agyátmérő 67,1, gumi 205/60 R16
Felrakhatom az EP3-ra ezt a szettet? Kell egy tehermentesítő, meg a gumi nem váltóméret, de csak annyit kellene hogy kibírjon, amíg 2x elgurulok a 10 km-re lévő gumishoz
Az árban nem tudok segíteni, de a Mazda 6 az valóban 5x114.3, azt megerősíteném. (nekünk is van Mazda 6 felni a Toyota Auris-on és az is ez az osztókör, szóval... )
Kicsit off, de hátha elfér: a képen látható felniszett beárazásában szeretnék segítséget kérni.
Adatok: 7,5x18, Irmscher gyártmány, Mazda 6 (talán 5x114,3), ET40 (környéke...), újszerű állapot, még karc sincs rajta.
OFF autóra tud valaki segíteni fék ügyben? Körbe kéne "fékezni" az autót. Nem egy erőmű, szóval nem kell EBC és társai. Sima ATE/Brembo minőség maximálisan elég. Első sorban anyagbeszerzés érdekelne, de ha valaki fel is rakja (Székesfehérvár és környéke), az még kiválóbb. Köszi előre is.
Jazz-re Michelin CC+ -vettem (175/65 R14 86H) miután 4év alatt 10ekm-t sem tettünk bele.
Oldalfalát mindig ápolom, mert csillaggarázsos autó, így még semmiféle repedezés nincs. 1,5éve van az autón.
Egy Abarth-ra már nem biztos hogy azt vennék, csak sportosabb autó.
2019-ben vettem Nokian 4 évszakost (weatherproof). Először tetszett, nem volt vele semmi gond, de két év után garanciában kopásarányosan visszaadta a vételárat a Marso, annyira kezdett repedezni, szétesni. Korábban írtam róla: link
Utána Bridgestone Weather Control A005 EVO-t vettem. 1 év alatt ez minimálisan kezd repedezni, még nem tudom mennyire lesz tartós. Ami nem tetszik, hogy nagyon hangos. Nem is értem miért, nem néz ki téliesnek a mintája.
Havas tapadásokról nem tudok beszámolni, annyi hó nem volt mostanában a környéken. Egyéb felhasználást tekintve (száraz,nedves, város, országút, autópálya) tökéletes (az említett zajosságát leszámítva).
A Nokian után azért választottam a Bridgestone-t, mert a Michelin-ről azt olvastam hogy egyes méretekben nagyon jó, míg más méretben nagyon nem. Goodyear VECTOR 4SEASONS GEN-2 / GEN-3 amit még többen ajánlottak, de végül a Bridgestone-nál maradtam.
Anno a Sportvan-re megvettem a legdrágábbat, ami akkor abban a méretben volt (Bridgestone Weather Control), s nagyon bejött, télen-nyáron maximális volt a tapadás. Egyedül mély hóban nem tudom, h milyen, mert 2 év alatt egyszer se találkoztam ilyennel..
Használ valaki premium 4 évszakos gumit?
Szerintetek érdemes venni? Azon gondolkodok, hogy az Abarthomra vajon jó döntés-e... 205/40 R17-ben kellene.
Úgy látom olyan 51e/db-tól lenne.
The explanation…
On the sidewall of most new tyres are red and yellow painted dots. If these marks are aligned with particular points on the wheel, you will reduce the amount of weight required for balancing. The less lead weight used, the lower the cost of wheel balancing and the higher the profit on the job.
The Yellow Dot
When tyres are made, they are almost never perfectly balanced, and most manufacturers will place a yellow dot on the section of the tyre where there is least weight. When fitting a tyre, you should line up this yellow dot with the valve stem as this is the heaviest point of the wheel. By aligning the lightest spot on the tyre with the heaviest point on the wheel, the tyre/wheel balance is as close to optimal as can be. So, you won’t use as many weights around the wheel to balance out the tyre and wheel. Fewer weights make for a more balanced wheel, which then means a quieter, more comfortable ride, and a longer-lasting tyre.
The Red Dot
In the same way that tyres are never perfectly balanced from the manufacturer, tyres are never perfectly round either, even when new. They have high and low points which occur where the belts are joined, and these points can cause vibrations when a tyre is rolling. The red dot indicates the tyre’s high point. Most of the time a wheel will also have a dot—either a drilled dot or a sticker to indicate its low point; if you have these marks, you should align the red dot with the mark on the wheel and ignore the yellow dot. By doing this you minimise the vibration caused by the high point of the tyre
Red over Yellow
If both red and yellow dots are visible on your tyre and you don’t have any dots or marks on your wheel, red takes precedence over yellow and you should align the red dot with the valve stem. Cancelling out the high point takes precedence over the lightest point of the tyre, which can be addressed with wheel weights.
Nekem az nem világos, hogy egy gumin nem egy hanem 2 vagy 3 pötty is van más színben.
Na meg legutóbb egy CRV-n pont azt láttam, hogy a piros pötty pont a szeleppel ellenkező oldalon volt gyárilag.
Meg is forgattuk és 20 grammokat kért a gyári szerelésű kerék.
Megnézzük mit szól az FK2 a Mtec tárcsához és DS2000 betéthez. Utóbbi adott volt, grátisz kaptam az autóhoz, így leradírozom aztán jöhet egy PBS ProRace vagy Endless mx72, ebc yellow (sose csalódtam),...
Most mi van fennt a Type-R -en? Mármint nem a téli garnitúra érdekel hanem nyárra. A Pirelli P Zero sport szettje van most de amiket elötte próbáltam nem voltak igazán jók, és évente fogy el garnitúra így megint cserélnék. A PS4S XL -en gondolkoztam de pont az tántorított el, hogy puha az oldalfala .
De Michelin volt, az tuti meg 4-es, az is tuti na meg Performance. Akkor M. Pilot Sport 4 Performance? Ilyen van? Mert ha igen, akkor az volt. De hogy olyan volt, amit leírtam, az biztos.
Zsolti fehér CTR-éről beszéltem amúgy, azon akkor PS4 Performance volt? Biztos tudod. Azt tudom, hogy ő is ezt mondta nekem a gumiról, amit én is tapasztaltam, amikor nálam volt az autó. Pedig zsír új volt a gumi, de mégis ilyen hidegen csúszkálós volt, de nem kicsit.
A Parada volt még ilyen, ha nem rosszabb esőben. Az egy tragédia volt. Az nekem is lekerült az első eső után az autómról.
De az ilyen szélsőséges gumik alapján kár megítélni egy márkát. Az összes többi Yoko-m rohadt jó volt, mind esőben, mind szárazon és nem kellett melegítgetni meg hasonló.
De persze nekem aztán tökmindegy, olyat kell venni, ami szerinted jó és kész. Az úgymond kommerszebb márkák ritkán vagy egyáltalán nem gyártanak ilyen szélsőséges gumikat, bár a Michelin PS4S Performance-t én is megtapasztaltam, hogy melegítés nélkül mekkora tré, EP3-mon volt és ha nem vágtad oda úgy rendesen egy-két kanyarban, hogy felmelegedjenek, akkor nagyon szar volt, úgy úszott az ember kanyarban mint más a Balatonban......
Ha felmelegedtek, akkor már fasza volt, de kösz, addig 3x meghaltál előtte kanyarban