Bocs, de ezt ugye senki nem gondolja komolyan, hogy megvalósul az adott időn belül?
Ez jól hangzik leírva, jól hangzik mint környezettudatos, innovatív, törvényi és politikai iránymutatásoknak megfelelni kívánó propaganda tevékenység a médiában, de semmi egyéb.
Egyrészt max a személy és kistehet gépjárművek tekintetében lehetne ilyen kijelentést tenni,
mivel a tömeges országhatárokon illetve kontinenseken átnyúló személyszállítás és árú továbbítás, (legyen az szárazföldi, légi, vízi) nem lesz kivitelezhető a belsőégésű motor nélkül történő megvalósítás. – lehet villanymotor hajtja, de a villanyenergiát és annak pótlását valahogy menet közben meg kell oldani…
Másrészt aki kicsit benne van a tervezés és gyártástervezés világában az tudja, hogy 5-8 év az olyan rövid idő, hogy szinte már napjainkban kész koncepciónak kellene lennie. (és itt nem a számítógépen megrajzolt tervekre gondolok, hanem kézzel fogható, tesztelésre alkalmas egységekre).
Csak, hogy levezessem egy ide passzoló példán:
Elsőre egy kérdés: mi látható a képen (2 db) aminek története a következő?
- 2011 specifikációk lefektetése (az új modellnek még el sem indult a tömeggyártása!)
- 2012 Hardware, software, vizuális tervezés (vevővel történő folyamatos egyeztetés mellett)
- 2013 Engedélyezetés, (esetleges gyárthatósági módosítások, de a termék elemei már léteznek)
- 2014 prototípusok gyártása és tesztelések, (funkcionális, élettartam, EMC,)
- 2015-2017 a termék ipari sorozatgyártása a ráncfelvarrott modellhez.
És amiről szó van az "csak" egy lámpatest, a 9 gen Civic hátsó lámpája ami összeszerelve a búra alatt így néz ki:
Nem írhatok sajnos tényeket mire alapozom, az első gondolatot, de pl.
- a Daimler-nél valószínű 2025-26-ban több belsőégésű motorral szerelt gépjárművet ad el minta a tisztán elektromos hajtásút.
- Az említett VAG csoportnak most van tervezés alatt több milliós darabszámú (több éves futamidőre) olyan elektronikai modulja ami nem elektromos autóhoz van tervezve.
- A Garrett nem állt volna neki tavaly elektromos turbó fejlesztésének belsőégésű motorokhoz elsősorban a németeknek (ami nem csak turbó, hanem energia-visszanyerő egység is egyben), ha 5-8 éven belül dobhatná a kukába a komplett innovációt.
És amit sokan elfelejtenek, hogy:
- az infrastruktúra nincs kiépítve és a mostani olajvállalatok, és az autógyártók sem érdekeltek még gazdaságilag benne (ha valamit tömegesen el akarunk terjeszteni, akkor illik mellé tenni a szükséges szolgáltatásokat valós időben és felmerülő helyen, de ez hiányzik)
- hol lesz fizetőképes kereslet a 40-70%-os árnövekedésre (egy olyan központi egység ami már megfelelő perifériákkal önvezetés terén képes a SAE 3, 4 vagy 5-ös szintre -megj.: Magyarországon terveztek ilyet, próbagyártás alatt van, nem európai gyártású autókba fog bekerülni, egy régebbi hozzászólásomba raktam be róla képet- 35-45000 $)
- Részvény ugye befektetés is ami hát jobb esetben árfolyam növekedést, osztalékot, stb. jó dolgot hozhat, aminek elmaradása (a nem megfelelő profit vagy eladási mutatók miatt) napjainkban nem bevállalható kockázat…
Kivancsi leszek 5-8 even bellul mit csinalnak a rohamos tempoval novekvo munkanelkuliseggel es a migransokkal akik ugye kellenek nekik.
Lehet mindenki tekercselni fog...
normál esetben az autó design nagyon fontos része, hogy a felni/gumi kombináció, hogy illeszkedik az autó alap designjához...mennyire harmonizál az autó vonalvezetésével és/vagy a felni formája, küllői mennyire "rezonálnak" az autó vizuális mondanivalójával....
azt is szokták mondani, hogy igazából a felni "csinálja meg" az autót, és rakja külső desing szempontból az "i"-re a pontot...
egy jó felni választás egy átlagos autó designt vizuálisan "meg tud emelni" míg egy szerencsétlen választás a pokolba vagy az unalmas közhely szintjére süllyeszteni...
a gumi szintén fontos, mert az oldalfal magasságával és így a felni/gumi vizuális kontraszt arányával szintén üzen az autó, hogy mennyire sportos az alap design vagy éppen nem...
a fekete felni kis túlzással ezeket a design értékeket tagadja és elmegy úgy a globális autó design mellett, hogy ezeket -design szempontból építő lehetőségeket- kihasználná...
a fekete felni egy autón mindig a legrosszabb kompromisszum, ugyanis azon túl, hogy elmaszkolja a felni (küllő) formáját (és nem add hozzá globális design szempontból semmit) még a gumi felni kontrasztját is eltünteti, ami az az autó sportos mivoltáról is üzenne...(sztem ezért is került rá piros csík a fekete felnire...ezzel az erős vizuális markerrel pozícionálták az oldalfal méretét a guminak, hogy látszódjon, hogy brutál peres gumi van rajta, és ráerősítsen a sportos vonalra...)
sajnos az elmúlt 10-15 évben iparági worst practice lett a fekete felni, mivel pár prémium gyártó is elkezdte majmolni ezt a designt...a többiek pedig mentek utána...abban a hitben, hogy emiatt az ő termékük is prémiumabbnak tűnik majd...
az említett okok miatt fekete felni nálam nem igazán volt opció...
a fehér felni szerintem passzol az autó designjához, az autó agresszív vonalaival szépen harmonizál...egyben van a design...
másrészt "heritage" szempontból is a chw typer-eken mindig fehér volt a felni...(nsx-r, ek9, dc2, ep3, fn, fd, fk2_we)
nem is igazán értem, ez miért nem volt rendelhető opció...
Akkor bizony reszszint nemet autot kell venni mindenkinek aki nem elektromos autoval akar jarni es itt a szintetikus benzinre gondolok, legalabbis a nemet allam es a VAG nyit ebben az iranyban.
Mi volt az a gondolat, ami rávitt arra, hogy fehérre mázold a felniket?
A 'nagyszárnyra' írtad, hogy komolytalan hatást kelt megjelenéskor... ehhez képest a fehér felni sokkal komolytalanabb szerintem. A fekete felni csík nélkül például szerintem diszkrét is szép.
a piacon az egyetlen dolog állandó a folyamatos változás...
ez így volt régen is meg így lesz a jövőben is...
ami most a csavart jelenti az a korábbinál jelentősebb politikai piactorzító hatás...főként az eu-ban (de a világ más részen is elkezdődött a politikai licit, hogy ki tud még nagyobbat és még zöldebbet mondani...lsd japán, anglia, stb)...és ez begyűrűzik globálisan is...
az a ceo nem sokáig funkcionál akinek nincsenek stratégiai válaszai és céljai ezekre illetve megfelelő operatív programja, hogy ezt hogy akarja elérni...
az ekkora cégek ebben nem eszköztelenek, mert rengeteg belső elemzés és kutatás áll rendelkezésre amelyeket alapján körvonalazható, hogy a belső erőforrások és technológiai lehetőségek mit engednek meg...
plusz emellett külső kutatást, piacelemzést, marketing elemzést, stb rendelnek, készítenek ami elég komoly háttéranyagot szolgáltathat a piaci viszonyok megértéséhez...
ezeknek a mixeből alakul ki egy stratégiai váz amely lehetséges alternatívákat jelöl ki...
de minden autógyárnak van és kell, hogy legyen egy stratégiai víziója, hogy a következő 5-10-15 évben hol akarja magát látni és ezekért mit fog/kell majd tennie...(az persze más kérdés, hogy ezek a víziók mennyire állják majd ki az idő próbáját...) és lesz e elég erő szándék és lehetőség ennek folyamatos finomhangolására, menedzselésére, vagy a belső poltikai csaták mentén jönnek mennek ceo-k a új globális vagy rész víziókkal...
de irány biztosan van, még akkor is ha a piaci változások igen turbolensek...és a politikai kavarások miatt kiszámíthatatlanabbak mint korábban...
hogy mi ebből mennyit látunk...majdhogynem semmit...vagy csak nagyon minimálisat...de nem is láthatunk, mert ezeknek a jelentős része a függöny mögött történik...csak bizonyos (látható) rész döntésekből próbálunk meg következtetéseket levonni...ami sokszor esetleges...
kis szerencsével majd utólag bizonyos pontokat összekötve láthatjuk, hogy ez vagy az az irány vált valóra...
A számoktól eltekintve ebből a kínálatból ki a fene akarna egy fordot, vagy pl. egy vw-t? egy-két tized ide-oda, senkit sem érdekel, ha az ember akar venni magánbak egy használni való autót. A Honda legalább egy "egyéniség" az összes többi unott megjelenésű tucatautó között, nem mellesleg 4 ajtós, úgyhogy teljesen jól használható is. Mellette meg még kúrva jó technika is....
Én értem, hogy sokszor működik a "múltbeli tapasztalatok alapján előre lehet vetíteni a jövőre vonatkozó esélyeket" de nem az van, hogy éppen egy nagy átalakuláson megy át az autóipar és még a nagy iparági szakértők se tudják megmondani mit és pláne hogyan és milyen ütemben történnek a változások?
Ha ők se tudják, akkor mi honnan tudnánk?
mindenképpen külön autót kell "gyártani" eu-nak, még ha a műszaki alapok ua. is...
az adott piacra történő homologizáció elég összetett és messze nem (csak) emissziós (vagy EV) szabályzásról szól...
másrészt az árnövekedésből származó 1-2%-os piacvesztés teljesen mást jelent az ázsiai vagy amerikai piacon, mint az eu-n...ha az eu-ban lesz további pár %-os piacvesztés, az gyakorlatilag a piac kinullázódását jelenti...
a piaci átrendeződést 5-10 éves spektrumban lehet majd vizsgálni...(hogy lesz e és milyen formában...)
de szkeptikus vagyok abban, hogy a prémium szegmensből lefelé lenne átjárás, hogy úgy ha az valamilyen márka többletértékkel nem párosul...(ezért írtam, hogy én nem látom a premizálódás jeleit a hondánál, ami egy új piaci irányt jelölhetne...)
amire nagyobb esélyt látok, hogy a felárazódással, a használt szegmensben lesz egy átrendeződés...kávzi relatív felértékelődés...
Én konkrétan írtam ezt amit írtál, hogy az elektrifikáció és a norma mint irányvonal erősen beszűkíti a Honda jelenlétét európában. Nos úgy tűnik Japán is erre az útra tévedt tehát pusztán ez nem lesz akadály. Ez a táblázat meg a jelenre érvényes. Nem lesz szükség külön autót gyártani európának tehát nem látom értelmét annak, hogy teljesen kivonuljanak. Főleg úgy nem, hogy a Honda nem egy Audi e-tron meg Tesla árban lesz tehát még piacot is nyerhet.
a jelenlegi (nagyon alacsony) eu-s piaci részesedés, egy alacsonyabb átlag árszinten valósult meg...
ebben még érdemben nincsenek meg a hybridizációs és elektrifikációs többlet felárak amik az autók árában érvényesítődnek...
ennek hatása az autó átlag árakat 20-40% tolja felfelé...
egy növekvő ár eleve szűkíti a potenciális piacot, (azt meg nem látom, hogy a honda a premium szegmens irányába nyitna, ami meg további áremelést jelentene...mert semmi nincs ingyen) így a jelenlegi piaci rész tovább erodálódik majd...
Szerintem biztos nem kérdéses. Japán pont most jelentette be, hogy 15 év múlva nem lehet belső égésű motorral szerelt autót náluk üzembe helyezni. Az EU-ban ugyanez van tehát lesz Honda itt is továbbra is.
én az enyémben már 0km-es kora óta használok...
könnyebb ki/beszállni (!), nem izzadod össze az ülést, plusz combtámasz mellett az ülőlapot és a háttámlát is védi...