Megnéztem még amikor belinkelted.
2ütemnél az a szerepe is van, hogy segít az öblítésen, a kipuff gázok gyorsabban tudják elhagyni az égésteret, ezáltal gyorsabban tud bemenni a keverék a szivó oldalon. Azaz ugyanannyi idő alatt több bir bemenni=több ég el=teljesítménytöbblet.
4ütemnél a szelepek ugyis zárnak+nyitnak itt nem csinál ilyen. 4ütemnél inkább az a szerepe sztem, hogy a következő kipufogáskor ne az előző kipufogás gázának torlódjon neki (ne lassuljon le annyira a gáz) hanem egy mozgásban lévő gáznak ütközzön neki a kipufogott gáz. Ezáltal kevesebb folytást idéz elő.
Ugye ez az egész 4ütemnél nem olyan nagy százalékban mérhető teljesítménykülönbség mint 2ütem esetén.
Amúgy Simsonom+Pocketbike-om van. A simsonon is a rezo kipuff megváltoztatta a karakterisztikáját a motornak, azzal főleg nagy fordulaton lett teljesítmény a gyárihoz képest. Kipuff nélkül meg szart se megy.
Nem egyszerű a téma az biztos, és számít is. Egyszer valahol olvastam a kipuff méretezésérő, de most nem találom sehol.
És tényleg számít, mert pl. amikor szétment a hátsó tűzkarika a kipuffban (ugye igy kissebb volt a folytás) és kifújt a kipuff, akkor érezhetően szarul ment a kocsim. Egyszerűen alig gyorsult 160-nál. Hiába nyomtam nem nagyon akart gyorsulni. Miután megcsináltattam egyből jobban ment. Ez tényleg igaz, mert kb 140-150el mentem és az egyik haver Feliciája leelőzött és nem birtam legyorsulni 140nél. Utánna meg simán.
"a 2ütemű kipuffnál csak arra gondoltam, hogy az ott arra van tervezve, hogy segítse a gáz áramlását ezáltal jobb lesz az öblítése a motornak. "
Belinkeltem egy animált giffet , vedd már a fáradságot, hogy megnézed!Vagy vedd elő a műszaki tankönyvedet, mert elvileg tanultad mikor jogosítványt szereztél.Vedd le a robogódról a kipufogót, hogy "jobban öblítsen" ,aztán próbálj elindulni vele!Egyszerre van átömlés az égéstérbe és kipufogás!!
Naszóval,
"Egy közeg egyméretű csőben történő áramlása esetén az áramvonalakra merőlegeskeresztmetszet minden egyes pontjában egyforma sebességgel és sűrűséggel rendelkezik, ami fizikailag azt jelenti, hogy áramlás esetén a cső bármely keresztmetszetében időegység alatt ugyannyi tömegű gáz áramlik át."
Namost a kipufogó esetében a hengerfejnél a géz melegebb=ritkább. A kipuff végénél meg hidegebb=sűrűbb. Ez tény.
Melegebb gáz az gyorsabban áramlik mint a hidegebb.
Ha végig egyforma csővel visszük a kipufogót akkor ahogyan hűlik kifelé ugy egyre sűrűbb és lassabb lesz.
Ez egyfajta "dúgó"/folytás lesz a rendszerben.Ezért lehet szükség az átmérő növelésére. De a növeléssel is vigyázni kell, mert ha nagyobb átmérőjű csőbe megy át a forró gáz, akkor az gyorsabban/jobban tud hülni...
Szóval sztem gázgyorsító dobokra szükség van egy hosszú kipuff rendszerben.
Ez inkább a kocsiknál lényeges a hosszú kipuff miatt, a motoroknál nem annyira lényeges, hiszen jóval rövidebb a kipufogójuk.
csak ugy erdekessegkepen, nyaron csinaltunk egy szivattyut a kertbe a szivocso olyan 10m hosszu 40-es kpe cso a vegen labszeleppel. hogy megnezzem zar-e a szelep, szajjal belefujtam a csobe aztan kiengedtem a levegot. ezutan a szelep jo 2 masodpercig kattogot amig lengett a levego a csoben...
szoval nem olyan egyszeru dolog tenyleg a kipufogo tema. talan a doboknak puffertartaly szerepe is van, hogy a karos lengeseket amik a motorra visszadolgoznak megszuntesse/kisimitsa.
igen ám, de itt a gázgyorsításból indult ki az egész....
Meg azt is figyelembe kell venni, hogy a motornál még forróbbak a gázok mint a kipuff végénél. A forróbb gáz térfogata nagyobb, a hidegé meg kisebb. Szóval tényleg sok mindennel számolni kell egy kipuff rendszer megtervezésénél...
kedves gyerekek vegyetek ar elo azt a kurva 7. osztalyos fizika konyvet es a bernouli telenel nyissatok ki. attol hogy a gaz gyorsul meg semmi sem valtozik amennyisegeben, mert az a lenyeg, hogy ugyanannyi terfogategyseg akar atkelni a vastag meg a vekony csovon is.
hiaba szukited le a csovet akkor sem fog tobb gaz kimenni. energia megmaradas torvenye ugyebar, honnan lenne energia a nagyobb mennyiseg atvitelehez?
ha pedig nem tud annyi atkelni akkor az nyomasnovekedest okoz a csoben, amit ugy el akarunk kerulni.
Te, nem kéne neked már aludni ilyenkor? Már csak a korodra való tekintettel!
Amúgy valóban nagyon érdekes és elgondolkodtató a cikk. Kíváncsi lennék a hírös hazai hf tunerek vajon mennyire vannak ilyen jellegű ismeretek birtokában...
Ma lemértem a donor autómban azt a csippet amit a másikba csináltam. A másikban jó volt, hozott egy kis plusszt: ábra
A donorban (gyári autó) nem igazán jó:ábra
Ezzel csak azt akarom mondani, hogy minden motor más, mindegyikhez egyedi csipp kell...
ok-ok a mennyiség fontos, de mint már irtam ennek az egésznek egy gázgyorsító szerepe van.
Az az értelme, hogy ha túl hosszú kipufogót teszel egy motorra (mint a kocsik esetében) végig ugyanazzal az átmérővel, akkor az egy folytás egy rövidebb kipuffhoz képest. A kipuff cső falába ütközve a kipuff gázok elkezdenek örvényleni és ez lelassítja a gázáramlást. Ezért van szükség gázgyorsításra. Fizikailag ugyanannyi gáz megy.
4üteműnél nem annyira jelentős mint 2üteműnél.
ugy kell a kipuff rendsert kialakítani, hogy a legszűkebb átmérője ne folytsa a motort. Aztán amikor kitágul utánna az összeszűküléskor ne legyen olyan kicsi az átmérő hogy folytás legyen belőle...
De ez tényleg a mérnökök dolga. A gyári kipuff rendszerek nincsenek ilyenre megcsinálva, csak egy darab csőből állnak (költségcsökkentés a gyártás során). De ha lehetne ilyen rezo kipuff félét tenni a civicemre, kipróbálnám. sztem biztos jó lehet (jobb mintha csak kicserélem a hátsódobom+katkonverter+stb.)
Ha már itt tartunk, a szívó oldalon is van rezonátornak ("gázgyorsító" dob) elhelyezésére. Ilyen a gyári is elvileg.
Egy utálagos rezo csővel el lehet azt érni a szívó oldalon, hogy a levegő egy picit felgyorsuljon a csonknál és ezáltal jobban be tud jutni a hengerekbe.
Persze a gyár is méretezve van egy bizonyos fordulatra.
Ha egy utálagosat teszünk bele, ami ugyanarra a fordulatra van méretezve mint a kipuff(gázgyorsítós), akkor abban a ford. tartományban szert tehetünk egy kis plussz teljesítménynek...
Nem értem, miért foglakoztok a gázsebességgel? Gyorsulni gyorsúl, de csak annyit hogy a kisebb keresztmetszeten is ugyanannyi gáz menjen át mint a nagyobbon. Nem a sebességgel kellene foglakozni, hanem a mennyiséggel, és annak a mennyiségnek szükséges optimális keresztmetszettel, hogy homológ legyen az áramlás.
Nől a csőátmérrő, lassul a gáz. Utánna szűkíteni kell az átmérőt, hogy ismét felgyorsuljon. Igy ha jól van méretezve talán egy pici szívó hatást el lehet érni és jobb lessz a gázok kiáramlása...vagy mi...
A gáz akkor gyorsul, ha egy csőből egy szűkebb csőbe megy át, tehát szűkül a keresztmetszet. (fizika)
Ha megnézitek a kocsin a szívócsonkot az is szűkül összefelé. Nekem az 1.6Si szívósoromnak a bemeneti átmérője 58mm, a pillangónál meg már csak 56mm. ennek is gázgyorsító szerepe van.
a 2ütemű kipuffnál csak arra gondoltam, hogy az ott arra van tervezve, hogy segítse a gáz áramlását ezáltal jobb lesz az öblítése a motornak.
Gondoltam hasonló elven működhet a 4ütem esetén is, de mondjuk itt nem számít annyit.
4ütemnél is hasznos lehet a gázgyorsító dob, mert segíti a kipuffogott gáz eláramlását a hengerfejtől és igy a következő kipufogáskor már nem egy "álló" gázoszlopnak (vagy minek) megy neki a gáz.
Kicsit szarul irtam le de nem tudom hogyan irjam le...
2006. április 29. 07:11:30: megválaszolva -Törölt felhasználó- által,
→ #825
Még mindig csak 11-en tippeltek nálam boti budakalászi teljesítménymérés eredményére, talán nem elég csábító a gyöztesnek járó jutalom ? Ingyenes teljesítménymérés nálunk pizza körettel, és ráadásként Tomboy állja az italt ! Öreg Kergyu felajánlotta hogy viszi a győztest az RSX-el egy brutálkört .
Tippeket nekem privát üzenetben lehet leadni ! Főtengelyteljesítmény adatot kérek .
Vazze, gázáramlás: ha kicsit gondolkodnátok nem írnátok hülyeséget. Ha bővítjük a keresztmetszetet lassúl a gáz, ez igaz. Ha csökkentjük a keresztmetszetet gyorsul a gáz, ez is igaz. DE! Az egységnyi idő alatt átáramlott mennyiség ugyanaz MARAD!!!!!
Ez felettébB érdekes!
Iszicrx pécsi tunner azt állította, hogy a lambdaszonda jel nélküli chip hozott neki 0,1sec gyorsulást!Ezek szerint mindegy van-e jel, vagy módósítva minuszba-pluszba, minden jobb mint a jó érték!
lehet,hogy mokusoknak akik hajtják szekeret dupla adag mogyorot adtak
érdekes mert pad szerint nem ér semmit tapasztalat szerint meg mégis
eddig 1:1 re áltok én mivel nem értek hozzá nem tudom ,hogy melyik lehet jó melyik rossz
A lambdaszondás cuccról annyit, hogy nemtom a magnum tuning hogy csinálja, de van egy ismerősöm, ő foglalkozott ilyennel, hogy módosította a lambdaszonda jelét. Több autón csinálgatta és mindig volt javulás 100-ig sprintben. Hogy a márkánál maradjak, egy vtec prelude 7.5-es gyorsulását levitték 7.1-re vagy 7.0-ra.
2006. április 28. 16:13:41: megválaszolva -Törölt felhasználó- által,
→ #767 2006. április 28. 16:08:45: megválaszolva Andrew 0 által,
→ #764 2006. április 28. 15:59:21: megválaszolva Champ + által,
→ #760 2006. április 28. 15:58:22: megválaszolva -Törölt felhasználó- által,
→ #759
Négyütemű motor: szgk: min 4-5x lökettérfogat
Kétütemű motor: szgk: min 8-10x lökettérfogat
A hangtompító legelőnyösebb elhelyezése többhengeres négyütemű motorokon a kipufogóvezeték közepén, kétütemű motorokon olyan közel a motorhoz, amennyire csak lehetséges.
Teljesítménytöbblet (egész 3%-ig) érhető el a négyütemű motoroknál, ha a kipufogóperiódus vége felé keletkező szíváshullámot a kipufogógázok elszívására használjuk fel. Kétütemű motoroknál 15%-os teljesítménytöbblet érhető el, ha röviddel a kipufogó rés zárása előtt frissgáz visszanyomó lökéshullám lép fel." (ún. rezodob vagy körte)
Gépjármű Technikai Zsebkönyv 1963
Nem tudom ez manapság helytálló-e még.
2006. április 28. 15:33:52: megválaszolva -Törölt felhasználó- által,
→ #749
az gond sok parasztvakito eszköz,frankon ha nem ért hozzá az ember akkor sok lovét letudnak huzni rola és még teljesitmény is romlik csak megváltozik masina hangja azt emberünk aki megvette örül neki és azt hiszi milyen jol járt.
ide sorolnám azt az ellenálást vagy mit ami +20 loerő ad és ebayen is hirdetik
ide sorolnám nagy pesti chipeseket "akik hozzáértők"
nem tudom hogy spirex amiben van egy ronátorcső és van bene egy ventilátor lapát ,menyire hatásos
de sztem az se nagyon
magnum tuningos lamda szondárol sincs tapasztalatom állitolag itt is volt téma én kerestem de nem igazán találtam meg
(lehet én bénáztam el valamit)
találjunk fel mi is valamit ami sok loeröt hozz azt eladjuk DD
2006. április 28. 15:50:19: megválaszolva Higany + által,
→ #757 2006. április 28. 15:33:03: megválaszolva -Törölt felhasználó- által,
→ #748
Sztem nincs lényeges különbség ezek között, ha erre a megoldásra gondoltál korábban is akkor sorry, félreértettem, úgy gondoltam hogy megy az 50-es cső és egyszer csak leszűkíted 40-re, na annak nem lenne értelme, sőt káros lenne. Így okés a dolog, hogy kitágul nagyobbra és utána visszamegy eredetire.
2006. április 28. 14:57:30: megválaszolva Andrew 0 által,
→ #733
Mit ajánlasz helyette...??? Amúgy Janó-féle dob, most betekerték még egy spec.hálóval, talán így jó lesz! Lehet hogy üveg-gyapotból a fehéret kellett volna beletenni, az 1100 fokig bírja a hőt! (kazánoknál szokták használni)
Nem azt akartam, és lehet hogy így ahogy leírtam rossz.
Most belegondoltam abba amit írtam a diffúzorral kapcsolatban. Azt írtam hogy ott a diffúzor alatt felgyorsul az áramló levegő, ezétr kisebb lesz a nyomás stb... De lehet mégse gyorsul fel, csak kitágul ami ugyan azt az eredményt produkálja.
A lényeg hogy ha a kipuffrendszerben szűkítés van az lefolytja a motort mert a szűk keresztmetszeten nem tud annyi gáz átáramlani egységnyi idő alatt mint a szélesebb keresztmetszetűn.