Gondolom anyud, nem egy racer, kipörgű kerékkel induló driver?
Esetleg végig téli gumi? Persze nyáron jobban kopik én nem ideális, de az evente 2x gumicsere árát is nézve-meg kényelmetlenségét-, lehet még mindig jobban jár!?
igen csak nálad az a helyzet, hogy az EK civic más súlyban van. az Acc-nál a súly a legnagyobb baj. ehhez az 1400kg-hoz sokkal nagyobb fékek kellenének mint a kis gyári szösz. ami utcára nyilván elég, de pályázáshoz ez már nagyon kevés. ha az accord is fogyna 2 mázsát akkor rögtön jó lenne.
Igen, rá gondoltam
350Z cucokkal' szerelte fel, de volt egy kis pity-puty, mert más az agyméret.
Őt kérdezd és ha oda jutsz sztem komplett szükségszettet tud "adni"
Az Accordban az a jó, hogy kényelmesen lehet vele utazni akár 1000km-t, de ha beérsz egy szerpentinre (és nem gyári már), akkor elég jót lehet vele azért csapatni és más nagyobb vasak mellett is meg tudja állni a helyét. Jó kompromisszum, ha az ember all in one-t akar és e mellett kellemesen fogyaszt, fizetésből fenntartható, megbízható, kinéz valahogy,
Sajna nagyon elszálltak az EBC árak. Az accordra YS első+hátsó 80000 körül van. Csak a betét............. Nagyon szeretem az EBC-t, nekem nagyon bejött, de ilyen árakat már nem nagyon tudok, vagyis inkább már nem nagyon akarok beleölni.Ha 10 évente kellene, még oké, de 25-30 ezret tudok csak elmenni vele, így már rögtön aranyárban van.
Nem gondolnám hogy csak 1napot bír az ebc sárga/kék betét, bár hozzáteszem gyalultam le egy nap alatt betaposott új sárga betétet pályanapon. Eszméletlen kánikula volt és óriásit csapattunk Pókkal...ez volt az ára. Bár ugye kisebbe olcsóbb, "csak" 35be fájt csak a betét aznapra.
Volt úgy hogy egy szezont kibírt EGY sárga betét!
Szóval mindenre van példa.
No csak előre a fék projecttel!
Kieg: ha megvan a gyári cikkszáma küldd át Jugonak és megnézi hogy milyen betétet tud hawk-ból, most kezdte el forgalmazni.
csak nem a Gőcze Janit? fb-n láttam még a posztját, hogy ő is RL nyergezik már.
nem létezik az Accordhoz. ez a baj az Accorddal, hogy semmi nincs hozzá. de hát meg is értem a fékgyártókat, csak pár ilyen gyökér létezik mint én, akik pályán tolnák vele haverom már sokszor javasolta, hogy adjam el és vegyek más autót ami könnyebb, kisebb, ami kompatiblisebb a pályára.. de hát én ezzel akarok csapatni..
ui.: luther kérdezte, hogy mennyibe kerül a dtc-60, fejből nem tudtam így rákerestem. és most láttam azt meg, hogy amiket árulnak hawk betéteteket, az mind a 98-2004ig gyártott RL-hez van, de nekem pedig a 2005-12-ig gyártott RL nyerge kell.. óó baszki..szóval ezt jól benéztem. de még nincs veszve a dolog, mert ha minden igaz a nissan 350z féke jó az RL-hez is. ahhoz a kocsihoz meg minden szart árulnak úgy is. utána járok a dolognak.
nem, a fékhűtéssel még semmit nem csináltam. van már sok ötlet a fejembe, de nem haladtam még előre semmit. a fék upgradeel egyszerre akarok rajta mindent megcsinálni. fékfolyadék csere is, meg lehet fékcsöveket is lecserélem fémhálósra. és akkor lesz majd a hűtés megoldása is. de nem tudom mikor kerül erre sor, mert az autó májusban fog kelleni elég sokszor, sok vidékezés meg száz km-es történetek, aztán nem akarok közbe ringezni, mert ha valami gebasz lesz a kocsival akkor az állni fog, pedig mennie kell de majd írok, hogy ha van valami fejlemény!
Világos, köszönöm az infót.
A személyes tapasztalatot szívesen fogadom, gumis szavára viszont nem adok.
Egyébként, a nyári-téli gumik híve vagyok, csupán azért dobtam ezt be ide, mert a 4évszakosok tesztjén egész jól szokott teljesíteni.
Én nem ajánlanám, teszteken sem szerepelt túl jól. Ez volt az autón (1,4-es Corolla) mikor megvettem, pár hónaposak (2016 végefelé gyártottak). Tavaly januártól májusig használtam, és már elkezdett szétmálni a futófelület. Tapadásával sem voltam kibékülve. Gumisom küldte is egyből kukába az alig több mint féléves gumikat, miután lecserélte nyáriakra. Ő se volt róla jó véleménnyel.
2018. április 13. 17:46:05: megválaszolva -Törölt felhasználó- által,
→ #26556
Vigyázz, ez fahrenheit. 200 fahrenheitet hamar elérheti már utcán is. Egyébként én úgy emlékszem mondtam Uminak privátban a blue betétet, hogy az elég jól szokott működni.
@Umi: a dtc60 milyen árban van? És mikor mész pályára?
RL nyereghez tudok elvileg tudok embert mondani, aki tud konzolt "adni"
Én csak azt tudom, hogy az EBC Yellow, ami elvileg hidegen is jó...na az szerintem hidegen nem jó, ha 3 elég keményet fékezel, akkor már eléri a gyári szintet utána meghaladja, de én szinte féltem vele városban, hogy valaki besatuzik és nem "hellószia" fellököm, mert mire fogna már a csomagtartójában vagyok
Legalább, most lesz tapasztalat a DTC-60 ról.
És az a betét létezik a gyári méretben is egyébként? Mert én annak idején akartam Hawk-ot, de amit kinéztem az nem létezett az ATS-re
Fékhűtésben (levegőterelő) van bármi ötletelés, előre lépes esetleg?
nekem is van egy sanda gyanúm, hogy még az a fék is kevés lesz a pályára de teszek egy próbát, hátha beválik. ha most a sárga vagy a blueNDX betét nem kerülne ~60ezerbe az Accordhoz akkor lehet telibetojnám a fékdolgot, de azért pályanaponként egy betét csere elég húzós így ezzel az árral. úgy hogy most nézelődöm, milyen lehetőségek vannak. de eddig az RL nyerge tűnik legjobbnak. természetesen ár/érték arányban mondom, még mielőtt valakinek fenn akadna a szemöldöke
persze, befogok számolni mindenről!
nem csak pályán akarom használni majd hanem utcán is. de pont ezért néztem ki a dtc-60-at mert viszonylag hidegen is jó.(különben dtc-70 lenne a nyerő )kb 120-130F-nél kezd működni, tehát olyan ~60 fok. ez nyáron nem katasztrófa szerintem, fékezel párat mikor kiállsz, és utána próbáld meg megfogni a féktárcsát, hát nem hideg. tudom, az tárcsa, betét meg más dolog, de nem hiszem hogy olyan nagy különbség lenne hőmérsékletben. de ha hülyeséget írtam akkor majd kijavítasz
télre meg úgy is más betét kerülne a helyére, mert szerintem addigra el is fogom koptatni.
Anyámnak sztem jó lenne, s akkor nem kéne gumit cserélgettetnie..
Milyen sperr-t említesz a Subaru hirdetésében? Úgy tudom, h a kézi váltósokban a középső diffiben van csak viszkós zár..
2018. április 14. 16:24:37: megválaszolva Csizi 0 által,
→ #41631 2018. április 14. 05:36:45: megválaszolva fonta + által,
→ #26558 2018. április 13. 14:59:26: megválaszolva -Törölt felhasználó- által,
→ #26549
Abból.
Én azt mondom, hogy önmagában ez már egy száz lóerős autó esetében sem érezhető.
Úgy általában véve egyébként én ezt a százalékosdit nem nagyon szeretem, mert önmagában nem mond semmit se, maradjon a közgazdászok játéka.
Ugye ha én csinálok ezer forintból ezeregyszázat, akkor csak 10% a nyereségem, ha te csinálsz egy forintból kettőt, akkor neked 100%. Mégis én kerestem többet...
Ez ugye a mozgási energiából ( 1/2 *m * v^2) jött ki?
Mi lenne ha Azt néznénk, hogy a motor által kifejtett vonóerő nem változik,
és a gyorsulás az F = m* a -ból -> a = F/m, ha a tömeg nő 40kg-ot és a kocsi volt 1100kg, akkor az 1100/1140 = 0,965 azaz csökken a gyorsítási képesség 4,5%-ot. A kérdés, hogy ezt érzi vagy van még más is?
Nekem idáig működött, megjártam vele a Mátrát is a legnagyobb hóban. Az összkerék miatt fals lehet a véleményem, de amíg a többiek kaparásztak én kövér gázzal mentem felfelé. Állítólag ahogyan kopik, úgy fog rohamosan csökkenni vizesen a tapadása.
Na, akkor próbáljunk meg következtetést levonni: ha elfogadjuk, hogy kerekenként 6 kg-os tömegnövekedés megegyezik azzal, mintha a könnyebb kerekek esetén berakunk 40 kilót a kocsiba, akkor ezen plusz tömeg 0-ról 100 km/h-s sebességre történő felgyorsításához 15,34 kJ munkát kell végezni. Ez egy 75 kW-os (~100 lóerős) autó esetében sok, vagy kevés, vagy elhanyagolható?
A Ring más, oda lehet az a fék is kevés lesz, ha igazán keményen akarod minden féktávot megfékezni, de biztos előre lépés lesz a méretnövekedés miatt elmelegedés terén hasonló tárcsa/betét esetén.
Sztem is nehéz oda az Accord, Kemény futóművel biztos lehet vele menni egy élvezeteset, de jóval nagyobb féket gondolnék elégségesnek. De ne legyen igazam!
majd mindenképpen számolj be ha oda jutottál!
Ezzel a betéttel csak pályázni fogsz?
Mert ahogy nézem hidegen nem nagyon fog ( a diagram szerint), de melegen nagyon kemény! (EBC yellow nen tud ekkora tapadást)
ha N-t tetszőlegesen nagyra növeljük, akkor tulajdonképen numerikusan integráljuk. És itt amúgy sem lehetne másképpen...hacsak nem ismered a felni tömegeloszlását a sugár függvényében!?
Amit számolgattam ott ugye 70..100% többlet ráfordítás jött ki, ami egybe vág az 1,7-es tömeg szorzóval, amit találtál
idén próbálom megcsinálni úgy a kocsit, hogy 2 kör alatt a versenypályán ne haljon meg a technika. tavaly a sárga betéteket elfüstöltem, nullára koptak 5 etap alatt a H.ringen. utcára kurva jó az ebc de ilyen körülményre szerintem kevés. magát a márkát én nem minősítem le, és szerintem jó cuccai vannak. de az Accord nehéz és kicsik a fékek hozzá. ezért gondoltam azt, hogy nyerget váltok, nagyobb féket rakok rá illetve valamivel strapabíróbb fékalkatrészt teszek hozzá. tárcsa még nincs eldöntve, sokféle játszik. de mindenféleképp mart tárcsát akarok, a betét pedig Hawk DTC-60 lesz (ha amennyiben az RL nyergeit veszem) és ugye amiről már beszéltünk is, a fékhűtést is megakarom hozzá csinálni. aztán így ezzel a setuppal hátha bírná a fék és nem égne porrá. ha mégis, akkor passz. autó eladás mert én nem fogok csilliókért venni féket rá, az is biztos.
Na ezzel a hozzászólással nincs gond, a valóságot írtad le, csak ebben az esetben sokkal bonyolultabb a számítás, mert nem elég a négy alapművelet, hanem integrálni kell, illetve kell olyan paramétert is ismerni, amit szerintem még megtippelni sem tudunk.
Foglalkozom a témával továbbra is, csak az idő-kedv-energia triumvirátusból ritkán van jelen egyszerre mind a három .
Egyébként a konkrét számadatot, amit korábban leírtam én reálisnak tartom annak ellenére, hogy nem én számoltam ki és kevesebbre gondoltam volna.
Nem tudom olyanom nem volt még, csak Sima, Turbo Grove és Blade.
Szerintem nagyjából ugyan az a Blade és az USR.
A Turbo sokkal hangosabb, mint a Blade, ezeknél eddig nem éreztem rázást, a Simánál előfordult (vagy esetleg nem teljesen 100as minden a futóműben ki tudja )
Egyébként kevés a fékhatás vagy elmelegszik vagy kicsi a tárcsa a nagy felniben?
A fékhatás nem lesz jobb esetleg tartósabb (jobban terhelhető) a nagyobb hőtároló képességnek köszönhetően.
Gyári méretben sem rossz egy BSD + BlueNDX ..csak pénzt vigyé' magaddal
töröm a fejem a fékcserén, mármint nyereg cserén. acura RL nyergével szemezem már egy ideje és ott láttam ezt a márkát, hogy árulják ahhoz. azért is kérdeztem, hogy valaki egyáltalán ismeri-e illetve van-e tapasztalata
de mivel rajtad kívül más nem válaszolt, így gyanús, hogy nem ismeri senki..
a bsd-től nem tudom, hogy jobb-e vagy mennyivel másabb. szinte az áruk is azonos az RL-nél.
de ha már szóba hoztad a bsd-t. usr mennyivel rosszabb a bsd-től?
Én eddig csak a "hagyományos" lemezessel találkoztam.Pedig pár típusba cseréltem már nem egy szettet.Sőt! az espace-s havernak most valamelyik hétvégén is fogok.Tárcsa,egyben a kerékaggyal,csapággyal,ez ám a baromság,kidobni egy elkoptt alkatrész miatt valami olyat is ami tökéletesen működik.
Akkor szerintem nem úgy gondolod, ahogy én
Gondolatkísérlet:
Van két azonos tömegű és átmérőjű kerék!
1, A teljes tömeg 99%-a a közepénél koncentrálódik,
2, A teljes tömeg 99%-a egy külső kerületi gyűrűben koncentrálódik.
A két keréknek nagyon más a tehetetlenségi nyomatéka! A másodikat sokkal-sokkal nehezebb szöggyorsítani.
Egy 1, típusú kerék esetén a tömeg és átmérő növekedés nem drasztikus tehetetlenségi nyomaték növekedést okoz, míg a második esetben IGEN!
Teljes tömeg: M, osszuk nagy sok (N) egyenlőt tömegű kis részre, melyek tömege: m,
ezek: m1, m2,... mN, amiket indexelve m(i)-nek nevezünk
távolságuk a középpontól r1, r2, ...rN, amiket r(i)-nek nevezünk
A tehetetlenségi nyomaték: Summa(i=1..N) 1/2 * [r(i)]^2 * m(i)
(8)
A két kerék esetében megegyezik M, N, és minden m(i) (i=1..N-ig)
DE amíg az első esetben r(N) szinte = r(1) -el, mert minden tömeg ott van a középpontban, addig
a 2, esetben r(N) << r(1) // jóval kisebb, így a szummázott tehetetlenségi nyomaték ahol r négyzet van pláne sokkal nagyobb lesz.
kiemelve az "1/2 * m(i)"-t ami mindkét kerék esetében ugyanaz még szembe tűnőbb mennyire más lehet a két kerék tehetetlenségi nyomatéka.
Mint ha egy elfektetett bicikli kereket megforgatnánk, majd a tengelyére állítanánk egy 1 kg-os súlyt...szinte alig éreznénk, hogy nehezebb megforgatni, de ha egy 10 db 100g-os részletbe a gumira (a kerék távoli pontja a közepétől) akkor már eléggé érezhető lenne.
Ahogy írtam is, én ezt értem, csak szerintem a gondolatmenet nem helyes (leírtam, hogy miért), illetve ha az is, akkor is sokkal nagyobb pontatlanságot visz a rendszerbe, mintha teljesen tömör, homogén eloszlású (tehát konstans sűrűségű) tárcsának tekintenénk a kereket (gumistól, felnistől) mindkét esetben, csak a tömegüknek a változásával számolnánk.
A felni+gumi kerék átmérője ugyan az, de pont az anyag (a tömeg) sugártól való távolság szerinti eloszlása ami nem ugyanaz(!), hanem nagyjából olyan arányos, ahogy fejtegettem (felniméret arányok).
És a gumi szélesség is a a két szélesség közelítő aránya, mert a külső köpenyben van a tömeg jelentős része.
Most próbáltam meg magam beleélni (nem sikerült teljesen). A forrás legalább korrekt (nem wikipédia).
A többire elsőre azt mondom, hogy az elméleted akkor lenne helyes, ha nem tennénk gumit a kocsira (illetve ez esetben is csak akkor, ha az autó a levegőben lóg), de teszünk, így az átmérők arányával szórakozni irreleváns, mert az 15-ös lemezkerék és 17-es alukerék esetében is pont ugyan annyi. A forgó tömeg változik, az átmérők nem.
Értem én, hogy mire gondolsz, csak ez így ebben a formában nem helyes az alap probléma szempontjából.
A gördülési ellenállás növekedésének mértékét első körben nem hiszem el (erre nem jelöltél meg forrást), főleg úgy, hogy százalékos növekedést adsz, de bázis érték nincs. Aztán még igaz is lehet, fogalmam nincs.
A légellenállást nem a kerekek megnövekedett szélessége miatt hoztam fel, hanem csak általános, gyorsítást hátráltató tényezőként, amit nyugodtan lehet állandónak tekinteni gumitól függetlenül (szerintem).
Édesapám ma volt első-hátsó fékbetét cserén a CR-V -vel.
Hosszú EBC-s évek után most Ate-t rendeltem neki (múlt pénteken volt olajcserén és mondták, hogy nagy a baj, kajakra el vannak kopva az első betétet).
Na az első szett Ate fékbetétetn is volt ilyen lehúzós ragasztós "matrica".
Fékfolyadék csere miatt bele lapoztam a könyvbe,mit ír a kisokos,már mint dot melyik kell bele,fejből nem tudom.
De ezen megakadt a szemem!
Itt azt írja a fékpofáról le kell húzni a matricát vagy mit.Na most a ferodo betéteken ilyen nem volt,csak a sima lemez.
Ez valami kátrányos rezgés csillapító felület,vagy mi az az anyag rajta?
A megoldás' talán abban rejlik, hogy a forgó tömeg nem homogén. A tehetetlenségi nyomaték, ami -konyha nyelven ellen áll a gyorsításnak- az úgy számolandó, hogy pici tömegegységekre bontva a felnit, az adott egység a középpontól mért távolság négyzetével(!) arányosan növeli a tehetetlenségi nyomatékot.
Egy kisebb és nagyobb felni közepe kb. azonos, a nagyobbnak hosszabbak a küllői, de ami igazán számít, hogy a külső "karima" az a középpontól mérve mondjuk:
13" vs 15" esetében (13" sugár ~165mm, 15" sugár '190mm) az arányok négyzete (190/165)^2 =~ 1,33
és ehhez még hozzá vesszük, hogy a
15"/13" kerület aránya (amennyi anyag kell a felnihez (feltételezzük, hogy azonos felnik, de ugye Az alu eleve nehezebb, mint az acél) az K = d*Pi, de Pi kiesik és az sem érdekes, hogy coll-ban vagyunk az arányon nem változtat,
ami 15/13 = 1,154
A két számot össze kell szorozni,
ami 1,33 * 1,154 =~ 1,53, ami 53%-os tehetetlenségi nyomaték növekedést jelent!
A gumi oldalfala ugyan csökken, de a gumi tömegének jelentős rész marad a külső kerületi köpenyben, ami ha szintén
mondjuk 175-ről 195-re nő, akkor az 195/175= 1,114 ezzel még tovább kell szorozni az "új" tehetetlenségi nyomatékot, ami 1,53 * 1,114, ami =~1,7 azaz 70% is lehet a végeredmény.
ha még azt is figyelembe vesszük, hogy az alu kerék fajlagosan nehezebb is (ugyanolyan méreteben is)
akkor akár a 100% is meglehet
Magyarul ugyanolyan forgatónyomatékra képes motor egy 175/X R13 as kerék helyett a 195/Y R15-ös kereket 70...100%-al (tehát akár 2x olyan) nehezebben tudja megforgatni.
A kérdés, hogy a teljes gyorsítást ez hogyan befolyásolja?
Mert ott az autó teljes tömege... F = m * a , így a gyorsulás a = F / m és ugye az F egy része elveszik az új kerék tehetetlenségi nyomatékának legyőzősére.
Minél nagyobb kerék méretnél lépünk felfelé 1..2 méretet annál jobban csökkenek az arányok, tehát csökken a jelentősége a kerék tehetetlenség nyomatékának növekedésének.
És a kocsik is nehezebbek, így kevésbé jelentős a gyorsítási képesség csökkenése.
Mindehhez hozzá adódik a szélesebb gumi nagyobb gördülési ellenállása, ami szintén kisebb méretek esetében jelentősebb 195/175 =~ +11%, míg 225/205 =~10% (de 11% a 10%-hoz képest már 10%-os növekedés)
A légellenállás növekedés a teljes homlokfelületet növekedés a szélesebb gumi miatt:
Autó:
-szélesség (SZ): 145cm,
-magasság (M): 145,
-hasmagasság (h): 15cm,
-gumi1 (G): 17,5cm széles
-gumi2: 19,5cm széles
Homlokfelület = SZ * (M-h) + h * G
Homlokfelület(gumi1) = 19112,5 cm2
Homlokfelület(gumi2) = 19142,5 cm2
a növekedés: 0,16% ami azt hiszem elhanyagolható
Lehet folytatni az elmélkedést, hátha a végére sikerül "megfejteni" a fizikáját
Eladó egy szett Dotz revvo dark 7,5x17 ET48. Egy felniközép hianyzik, két felni peremén van képen látható sérülés . Hondához tehermentesítőt és talán egy szett csavart is adok hozzá.
Értelek!Szóval nálatok az első kerék nem forog,és ha nehezebb nem is kell kanyarodás közben nagyobb erő kitéríteni.A nagyobb felni,ami nehezebb is azt a kormány rendszernek is nehezebb kitéríteni.Szavaiddal élve nem számottevően.
Ami nálatok szintén nem hat ki a gyorsulásra sem.
Gondoltam a lendkerékkel a legegyszerűbb szemléltetni,hogy egy bármilyen forgó dolognál mennyire számít a súly.Mivel nehezebb forgásba hozni,nehezebben is gyorsul az fel.
Szóval a te felfogásoddal lehetnek gondok.
A múltkor is sikerült megmagyaráznod,hogy egy öreg és alul méretezett rendszert ha az ember új és modernre és nagyobbra cserél,az a javulás csak placebó . A fenébe is ezzel a rohadt fizikával....
Te önerőből vagy ilyen nehéz felfogású, vagy segítenek?
Fonta #41580 számú hozzászólásának egyik részéből indult a történet: "2 mérettel nagyobb felni esetén lehet , már "mindegy" milyen gumit raksz rá, annyival nehezebb eleve egy kerék, hogy azért van a visszafogott gyorsulás. Mert ugye ez rugózatlan és forgó tömeg, ami így fokozottan hat a gyorsulási képességre."
Senki nem beszélt egy szót sem arról, hogy tekergetjük a kormányt, rajtad kívül. Ezért mondtam is, hogy semmi köze a linkednek meg a mondókádnak ahhoz, amiről mi beszélgetünk. Ennyi erővel a kereszthímzésről is linkelhettél volna, kb. az is annyira vág témába.
"viszont nem tekergetjük a forgó kerék forgási tengelyét" ezek szerint te csak és kizárólag nyíl egyenesen közlekedsz.
Ha nehezebb valamit megforgatni,akkor lehet csak nekem egyértelmű de nehezebben is fog az a nyavalyás kerék gyorsulni is.Az a többlet erő valahonnan hiányozni fog és ez kihat valamire?!(gyorsulásra meg a fogyasztásra is)
Nem is értem miért olyan könnyű egy verseny felni gumival együtt,mint egy utcai ugyanolyan méretű felni önmagában ?!
Vagy fordítva!Rakj fel a kocsidra 4 db 20mm vastag lemezből kivágott és kifúrt kört a kerék helyére,annak már lesz súlya .Aztán próbálj meg gyorsulni vele ,mivel csak 20 mm széles így a gördülési ellenállása biztos,hogy kicsi lesz.
De biciklivel is kipróbálhatod,oda csak egy kört kell kivágni , valószínűleg ott jobban ki fog jönni,hogy mennyire befolyásolja a gyorsulást.
Közelítünk a megoldáshoz...
Közben találtam külföldi oldalakon erre számításokat, és a matek eredménye az, hogy egységnyi (X) forgó tömeg növekedés ~1,7X statikus tömegnövekedésnek felel meg.
Tehát ha egy olyan kerékszettet rakunk fel, aminek darabja 6 kilóval nehezebb, az kb. olyan, mintha a könnyebb kerékszett esetén beülne a kocsiba egy 40 kilós gyerek. Nem sok, bár több, mint gondoltam.
Aludtam ra egyet es eszembe jutott, hogy tul erintolegesen irtam a forgo tomeg hatasarol.
Amikor az auto gyorsul, akkor a motor altal vegzett munka az auto mozgasi energiaja es a kerekek forgasi mozgasi energiaja novelesere forditodik. 100 km/h -nal egy 1 tonnas auto mozgasi energiaja 380 kJ, a kerekek forgasi mozgasi energiaja 30kJ. A forgasi mozgasi energia novelesere forditott energia a veszteseg ebbol a szempontbol.
A kerekeket forgo hengerpalastra egyszerusitve a forgasi mozgasi energia nem fugg a kerekek atmerojetol. Hangsulyozom, hengerpalatnak egyszerusitva a kerekeket. Pontos osszehasonlitast a kerekek tehetelensegi nyomatekanainak (inercia, ami a tomegtol is fugg) ismereteben lehet vegezni, de altalanossagban igaz az, hogy konnyebb kerek kisebb veszteseg.
De nem erdemes ebbe mar jobban belebonyolodni, mert a mozgasi energiak nagysagabol lathato, hogy 1-2% valtozas a kerekek mozgasi energiajaban elenyeszo a teljes energia mennyiseghez kepst.
Szemben a korabban irt kerek gordulesi atmerovel, aminek direkt hatasa van a vonoerore.
De igen, viszont nem tekergetjük a forgó kerék forgási tengelyét.
Valamint nem azt mondtam, hogy a nehezebb kereket nem nehezebb megforgatni, hanem azt, hogy ezen tömeg növekedése a gyorsítás szempontból - szerintem - nem számottevő, legalábbis nem a legjelentősebb a többi hátráltató paraméterhez képest.
Tudtok ajánlani Budapesten olyan homokfúvó céget, ahol nem horror áron lehomokolnak négy lemezfelnit?
Esetleg nincs fórumos aki ilyesmivel foglalkozik?
A hajtott kerekek atmeroje befolyasolja a hajtaslanc teljes attetelet.
Nagy kerek -> nagy atmero -> lassabban forog -> kisebb lesz a hajtas attetel nagysaga -> tehat a motor nyomateka kisebb attetellel kerul a kerekere (kisebb lesz a szorzo, mert lassito attetelrol van ugye szo) -> kisebb lesz a vonoero -> kisebb lesz a gyorsulas.
Ehhez meg hozza adodnak az altalatok emlitett forgo tomeg gyorsitasa + nagyobb gordulesi ellenallas tenyezok novekedese a nagyobb kerekekkel. 2cm kerek atmero novelesnek a kerek meretetol fuggoen kb. 3% vonoero csokkento hatasa van + meg a tobbi es siman erezheto a rosszabb gyorsulas.
Tehat roviden: A kis kerek jo gyorsulas, amde viccesen nez ki. Nagy kerek jol nez ki, de kevesbe gyorsul vele az auto, es a nyomvajukra is erzekenyebb az auto, a futomu kialakitastol, beallitastol fuggoen.
Fontos megjegyezni, hogy a hajtaslanc teljes attetele szempontjabol termeszetesen a teljes kerek atmero a mervado, nem a felni meret. A valto felni es gumi meret alkalmazasakor a gordulo atmero nem valtozik. Itt csak a tomeg es a gordulesi ellenallas novekedes miatt lesz rosszabb a gyorsulas.
Bocs, az ekezetek miatt, nincenek ekezetes betuk a gepemen. Remelem azert ertheto.