Na a végére egészen jól körülírogattuk itt a dolgot szerintem.
A nyomatékra visszatérve, a legegyszerűbben úgy lehet nyomatékosabbá tenni egy motort, hogy közben ne növekedjen a teljesítménye, hogy turbót teszünk rá(elviekben persze), amit úgy állítunk be, hogy a felső fordulattartományokban gyakorlatilag ne is töltsön. Ezzel az alsó tartományokat egy 2.0-ás motort fel lehet nyomni akár 300Nm fölé is, de a teljesítmény nem megy fel 180LE fölé sem, főleg ha a felső fordulatszám is korlátozva van(vannak országok ahol a teljesítmény szerint kell a kötelezőt fizetni és nem mindegy mennyit. Erre a gyártók is figyelnek ma már, lásd az 1,8-as turbómotorokat(150Le-sek csak, mikor simán lehetnének 200-is)....).
Valahogy így oldják meg a rally-sok is, hogy a szabályok között maradjanak. Aztán megnézném, hogy melyik autó gyorsulna le egy "csak" 300LE-s, 600Nm-es WRC-t! Még ha a valós görbéjét nem is ismerjük!
A lóerőt viszont legegyszerűbben úgy növelik meg(lásd Mi autónk minimum 94 LE-je), hogy pörgetik szerencsétlent és arra hangolják a motor nyomaték götbéjét is. Eredmény egy szűk tartományú 90-ig elég fürge autó, ami alulról egyáltalán nem húz, de az a 94 LE többet sejtetne. A számokkal való bűvészkedés lett ebből is, mint a "HIFI"-ben! Minnél nagyobbat tud mondani valaki annál jobban viszik. Hát ez van.
Egy fontos dologról ne feledkezzünk meg, az autó tömegéről. Az ACCORD TYPE S ha annyi kg lenne mint a CIVIC TYPE R akkor szerintem lazán legyorsulná a CIVIC-et, pedig az ACCORD papíron gyengébb.
2005. május 19. 09:44:31: megválaszolva grego + által,
→ #738
Dömce! Rájt! Nade itt is hiba van: azért mert a P = M x omega az nem azt jelenti automatikusan hogy a teljesítmény a nyomatékból ered.
Én még mindig azt mondom hogy az aktiv erők ami a tengelyen ébred a bevitt hőteljesítményből ered azaz mechanikai munka eredménye.
Szal egy aktiv erőt csakis energiaáramlás tarthat fent.....ha kell mondok példákat
Szerintem az a baj, hogy azt hiszik emberek hogy ez a két tényező egy-egy külön "erő" tényezője a motornak miközben tulajdonképpen egy és ugyanaz, merthogy a Le a nyomatékból és a fordulatszámból adódik nem? szal ami alul erős arra azt mondják hogy nyomatékos miközben inkább azt kéne mondani hogy alul lóerős
2005. május 19. 07:09:29: megválaszolva grego + által,
→ #736
Igaz igaz! De azt szeretném kidomboritani hogy az se mond igazából semmit egy autóról hogy x LE meg y Nm.
Nagyon nem mindegy hol vannak a fordulatszám értékek a két jellemző max értékénél illetve mi a redline és milyen a görbék alakja!!
Sajna itt most rajzolgatni is kéne de álljon itt egy elméleti agymenés:
Vegyük a VTI mocit: 160 LE, 150Nm.....ez még semmit nem mond. Mégis elég jó menetteljesítményeket produkál mert olyan fordulatszámokra képes illetve olyan helyen vannak a csúcs értékek hogy az versenyre kel egy olyan motorral aminek magasabb max nyomatéka van és nem sokkal kisebb max teljesítménye, viszont korlátozott a fordulatszám tartománya és megszokott helyen vannak az értékek.
Szal egy alacsony fordulaton nagy nyomatékú de magas fordulaton alacsony teljesítményű motor semmivel nem fog jobban gyorsítani VÉGEREDMÉNYBEN egy kocsit mint egy lent kis nyomaékű de fent nagy teljesítményű motor. Azaz az egyik alul indul meg és a végére fullad ki mig a másik alul szar és a végén hozza be azt amit az elején elvesztett. Végerednmény ugyanaz. (persze váltó, tömeg stb is bejátszanak de az most messzire vezet)
2005. május 19. 10:33:51: megválaszolva -Törölt felhasználó- által,
→ #739
Igen nézőpont kérdése. Valóban egy görbe adja meg a valós összehasonlítási alapot ezen nincs mit vitatkozni, de a lóerő korlátozása mellett igen jó lehet emelni a nyomatékot(mint a példában említettem).
A lóerőt inkább határadatként szokták megadni, tehát nem mindegy hogy egy 160Le motor 120Nm-el, vagy egy 150Le-s 200-al. (az adatok csak példák). A két motor karakterisztikája nem lesz azonos, és azt a váltóval lehet korrigálni. Kicsit valóban összetetteb a dolog annál is amit próbáltam fejtegetni, de annál sokkalta, hogy egy megadott Le értékel hasonlítgatjuk össze a menet teljesítményeket.
2005. május 19. 06:50:43: megválaszolva grego + által,
→ #734
Azért hadd pontositsak kolléga!
Tök mindegy minek mondjuk. Vagy a teljes fordulatszám tartományban lóerővel számolunk vagy nyomatékkal. Olyan nincs hogy x fordulat alatt a nyomaték számit (ott is van LE) és felette meg a LE számit nem a nyomaték. Ebben érzek kicsi zavart, hogy a nyomatékot és a teljesítményt között éles különbséget tesznek pedig nem szabadna. Bár hozzá kell tegyem hogy a motorban egységnyi idő alatt elégetett benzinből (ami ugy hőenergia felszabadulásából eredő teljesítmény alakul át mechanikai munkává azaz tengely teljesítménnyé, csak az nem mindegy hogy ez milyen fordulaton és lám ott is van az EBBŐL eredő nyomaték). Bármelyikkel is számolunk a teljes fordulatszám tartományban ugyanaz az eredmény lesz szal tök mindegy. Ezért áll fel a hajam amikor hasonlókat olvasok: a nyomaték számit az LE meg nem és forditva.
Ami számit a nyomaték VAGY a teljesítmény görbe alatti terület!
Várom a rieksönt
2005. május 19. 07:04:10: megválaszolva DomE 0 által,
→ #735 2005. május 19. 06:37:58: megválaszolva -Törölt felhasználó- által,
→ #733
Hidd el, hogy nem a lóerő ami számít. Már több fórumon elmondtam, de biztosan Te is és sokan mások is tudják, csak a megszokás miatt a lóerőket veszik figyelembe mindig. Szóval a gyorsulásnál, főleg a rugalmasságál a nyomaték ami számít. A végsebességnél meg a lóerő. Szorosan nem kapcsolódik a két érték egymáshoz egy motorban. Pl. a rally autók 300Le-sek de 5-600Nm-t nyomnak(a 300 egy szabály miatt annyi amennyi). Ma már ott tartunk lassan, hogy egy diesel autó a hatalmas nyomatékával lenyom egy benyóst. Egyenlőre csak a kisebb fordulatszám tartománya a hátránya, de ezt a hosszabb váltóval korrigálják. Az eredmény közel azonos(vagy bagyobb) nyomaték a keréken(mert ugye ott számít és ezt a váltó befolyásolja), és hasonló gyorsulás, mint a benzineseknél.
A 2,2-es VTEC 200-210Nm-e nagyon jó adat a fordszámtartományához képest(6000). Ha a motort elengednék 7-8ezerig, mint a VTI-ket, akkor nem 150 lóerős lenne (mert ugye a lóerő egy szorzás végeredménye, ahol a tagok a nyomaték és a fordulatszám).
Egy kis érzékkel ki lehet kombinálni, hogy mikor mi a jó, és mikor mi számít.
2005. május 19. 06:16:59: megválaszolva grego + által,
→ #732
Szerintem sincs semmi gond, nekem is ilyen. Igaz nem nagyon érezni, de érezni lehet, ha bekapcsol még menet közben is. Az alapjáratom nem esik lejjebb, de keményedik a hangja. A venti nekem is ki-be kapcsolgat, nekem ez fel sem tűnt.
Egyébként az említett járgányokon biztosan nem volt ekkora bazi nagy klíma, mert ez akkorát hűt, hogy a múltkor benézett egy jegesmedve!
1. A klíma kompresszor kb. 5-10 Le-t elvesz, hiszen ebből a forgó energiából alakít át hőenergiát. Ezt az 5-10Le-t bármilyen motorod van megérzed.
2. A klíma le van védve a túlhűtéstől! Ez azt jelenti, hogy egy bizonyos hőmérséklet alá nem engedi a rendszert, ezért automatikusan kapcsolgatja magát, annak ellenére, hogy Te mennyire állítottad a hőfokot. Ezen önszabályozás mértéke nagyban függ a környezet hőmérséklettől!
3. A fékpedál beesése a rásegítőben lévő vákuumtól (is) függ. Nem kell vele törődni, addig amíg megvan a kellő nyomás: tudsz fékezni.
Hááát őőőőőő, igen.
Nem volt ilyen hangja a klímának, de pl elindulásnál megérezte jobban, sőt autópályán fix temponál is éreztem a ki-be kapcsolgatást.
A Civicem ilyen szempontból a legrosszabb volt, ott nagyon sokat levett a telj-ből.
de akkor egy nyamvadt egyhatos régi fókuszban hogy tudták megcsinálni, hogy az alapjáraton alig érződik a klíma? (persze az autó erején érződik, de akkor is kulturáltabb az összhatás...)
neked volt is kókuszod! Ugye hogy jobb volt e tekintetben?
Ennek így kell működnie. Az enyémben is "traktoros" ha megy a kompresszor, és bizony megérzem a motor erején, persze nem annyira mint a Civicemen, de akkor is.
watt, uszilárd, Csoki, meg akinek 5.gen 2.0-ja van!
Klímával kapcsolatosan nekem a következő anomáliáim vannak, melyek attól félek természetesek, de legyetek szivesek erősítsétek ezt meg, illetve hogyan lehetne ezeken enyhíteni?
1. Szóval ha bepakcsolom a klímátot, akkor az igencsak észlelhető a motoron. Leginkább az alapjáratán. Nem igazán azért mert esik a fordulatszám, hanem picit olyan traktorosan erőlködősebb a hangja és nehezebben pörög fel, és visszaesésnél is érezni rajta hogy le van terhelve a motor.
2. kb félpercenként ki-be kapcsolgat a klíma, mert ugye hallom az alapjáraton! Ez normális? Régebben mondta valaki (talán Zema), hogy ez természetes, különben teljesen lefagyna a klímahűtő, de érdekes módon pl a régi off Asztmámban ezt a kapcsolgatást nem vettem észre, holott az alapjáratot ott is befolyásolta. De az a legmelegebb, amikor állok a dugóban a fékpedálon és egy ilyen klíma kikapcsolódásnál egy néhány mm-t lejjebb megy a fékpedál!!!!!
Az előző Accord-omon is ugyanezen anomáliák jelentkeztek a klíma működésével, szóval mint mondottam valószínüleg ez már csak ilyen. De mit lehetne tenni a tünetek enyhitésére????
2005. május 19. 11:50:41: megválaszolva Gunnar + által,
→ #742 2005. május 19. 05:55:45: megválaszolva -Törölt felhasználó- által,
→ #730 2005. május 18. 22:28:59: megválaszolva Wicked Belzebub 0 által,
→ #726
Nem lehet felhúzni a turbónyomást, mert annyira "intelligens" az Accord,hogy nem engedi,letilt!
Meg egyébént is,a növelt turbónyomáshoz több gázolaj is kell,tehát nem ilyen egyszerü a történet...
Itt Pécsen a Csokiék megcsinálták korrektűl Mogyi topictársunk Accordját,nem volt olyan egyszerü történet,finomítani kellett a dolgon,mert pl. 3.-ban erős kihuzatásnál letiltott az elektronika ( ECU).Ez megtörtént,most rendben van az autó,a turbónyomáshoz nem nyúltak,az a gyári KELL!!!,hogy maradjon.
nem tudom.
a 2.0-ba szerintem nem való mert az túl lomha még kézivel is szvsz. hogy a 2.2-es 20LE-nyi előnye mennyire teszi fickóssá azt nem tudom, de abban már lehet hogy bevállalnám a zótomatát
2005. május 19. 06:07:15: megválaszolva -Törölt felhasználó- által,
→ #731
Szerintem fel lehet húzni ennyire, csak utána pár 10e km múlva meg jön a hengerfej repedés és társai.Gondolom jól felhúzzák a turbó nomást aztán bírja amig bírja ))))
Én meg direkt olyan gépet kerestem, amiben nincs automata, de minden más földi jóval meg van áldva!
Nem szeretem, mikor helyettem csinál valamit a gép! A végén még kormányozni sem kell!
Kézi váltó nem való egy 2,2-es VTEC-be, vagy tévednék!?
2005. május 18. 21:14:41: megválaszolva laspring + által,
→ #723 2005. május 18. 08:58:43: megválaszolva -Törölt felhasználó- által,
→ #720
Szép, de a színkeverő srác szerint ezt vékony színezett lakkrétegekből viszik fel, éshogy ilyen kis felületen is csak kisebb hibákkal tudják felvinni. Nagy felületen az éleknél összefolyik és csúnya lesz. Ezt nem én mondtam. A Mondeo túl lila, a Mazda 3-at még nem tudta fejből a srác. Pedig annak szép Mica kékje van.
140. De nekem kombi is, meg most lesz rá csináltatva küszöb, meg lökhárítótoldatok. meg egy hátsó szárny. Ma megnéztem a Subaru kéket az lesz a végső úgy tűnik. A Kawasakira azt mondta a színkeverős srác, hogy gyönyörű lenne de autóra nem tudják megcsinálni!
Most lilás kék az autóm, de inkább valami királykéket vagy olyasmit mint MAD-é! Ezt a KAwasaki kéket kerestem de nem találtam! Idáig A Mondeo ST220 szine és a Mazda3 Mica kékje tetszik. Amit subaru WRX kék is szimpi.
2005. május 17. 18:27:08: megválaszolva -Törölt felhasználó- által,
→ #715 2005. május 17. 09:40:52: megválaszolva -Törölt felhasználó- által,
→ #713
A TotalCar népítéletben egy 2004es Accord 2.2 diesel mellett ezt írta valaki (Példaképp,hogyan kell JÓ autót csinálni címmel):
"... mióta az ATC-ben "meggyógyították"(180Le,430Nm) ... "
Mi ez? Valami chip tunning? Van valakinek ilyenje? Ha igen legyen szives írjon róla pár sort, mert az a 430 Nm (hacsak nem elírás, de miért lenne az?) elég komolyan hangzik.
Mi a gyorsulás 0-100 km/h -ra? A fogyasztás hogyan változott chiptunning után? Van rá garancia vagy ilyesmi? Nekem nem tetszene, hogy egy 2 év múlva bekövetkezett motorgenerál után a szervíz a chpttunningról beszéljen nekem , a horror számla aláfestése képpen.
hát Doc őszintén szólva dobtam egy hátast mikor megláttam a verdádban a kéziváltót... sztem az az autó közel sem arról szól amiről az említett "rokon" NSX, hanem sokkal inkább a kényelemről és a luxusról szól aminek elengedhetetlen része az automata váltó
Mondjuk szó se róla elfogadnám azt a TL-t ezzel a "tré" kéziváltóval is
2005. május 18. 08:58:09: megválaszolva -Törölt felhasználó- által,
→ #719
Igaz, hogy csak 473 cm kb., de nekem igencsak van kedvem az NSX származású, továbbfejlesztett 6gangost két ujjal löködni és finoman bepattogtatni a TL-ben.....
Milyen árnyalatú kéket akarsz?..... Ha vmi közép kék akkor sztem a Kawasaki kéket nézdmeg...a szinkodot nem tom de akik speedmocikat vágják azok tutira tudják a kodját...
Bőrőzés az télleg vmi kamu lehet.... 2-3 éve 120k volt egy kis 3 ajtos civic haveromnak.... de most már 200k körül mozognak....max a munkadijra tudom elképzelni azt az összeget....
2005. május 17. 07:12:48: megválaszolva Jugo + által,
→ #709
60-ért újrabőrözni az összes ülést és kárpitot???
hát az rendkívül gyanusan olcsónak tűnik tekintve, hogy egy sima kormányt 15-ért csinálnak... kiváncsi vagyok, majd számolja be erről a bőrösről lécci
2005. május 16. 11:38:02: megválaszolva Jugo + által,
→ #700
Ne is kérdezd! Nem merem összeszámolni! Tudod gázos volt a teteje, amig szét volt szedve gondoltam megcsináltatom! Kész is lett mire a motor, de szar lett. Visszavittem csinált valamit de még mindíg szar volt. A fényező azt mondta hogy nem vállal rá garit. Visszavittem és most épp tetőcserés lesz. Már rajta az új tető kedden már kezdi a fényező. Így már telifény lesz. A motorháztetőről is levetettem a légbeömlőt, meg egy két rozsdafolt is meg lett szűntetve! Állítólag van egy olcskárpitos is Budaörsön aki 60-ért az összes ülést meg kárpitot átbőrözné. Azt is bevállalnám.
Legend- minden benne van viszont automata ami nekem nem annyira
ezügyben kérjél Grinics kartárstól véleményt!
a Legend CSAK és KIZÁRÓLAG automatával jó!!! Ha nem hiszed, próbáljál ki egyet! Sztem neked is bejönne, hidd el! Tudod kinek van kedve gangolni egy 3.2-es v6-os 5méteres limóban (kupéról nem is szólva...)??? Bár megjegyzem, kéziváltóval már komoly büntetőautó is tud lenni, de persze nem ez a célja.