A fórum közössége nem kíváncsi politikai tartalmú hozzászólásokra, kérjük tartózkodj ezektől, ellenkező esetben szankciókat alkalmazunk.
A topik nem szakmai jellegű, így elhanyagolható mértékű hosszú távú technikai - és szakmai információszolgáltatási készsége miatt csak az utolsó 5000 hozzászólást őrzi meg. Megértésetek köszönjük.
-=ADMIN TEAM=-
Kezdő-, és képet vagy linket beszúrni nem tudó userek számára egy kis használati utasítás képekben:
Streetfire.net video flash url-je: https://www.streetfire.net/vidiac.swf?video=**********
(természetesen a csillagozott részt mindig annak a videó kódjára cseréld ki, amit linkelsz! Valahogy így... )
Reméljük ezek után már több sikerrel jártok!
Engem is karácsonykor ütöttek el. Kerékpáros úton haladtam, jobb kéz felől utca STOP táblával. Zebra+biciklis átkelőhely. Ha a Stop táblánál megállunk autóval könnyedén belátni egy szakaszt a járdából és a biciklis útból is. Ráadásul a zebra jól kivilágított, ahogy én is az voltam. Tudatosan lassítottam, mert láttam, hogy autó közelít. Ő egészen belassított, sőt, meg is torpant, én meg szépen továbbgurultam. De végül is ő nem állt meg és telibe vert. Szerencsére nem jött nagy sebességgel, a lábamat is fel tudtam húzni. A binyót maga alá gyűrte, de én valahogy leugrottam.
Mondtam neki, hogy szépen megállt a táblánál. Hát ő ott sose áll meg, hanem csak gurul, mert úgy jobban belátja a szakaszt. De azért én is lehettem volna körültekintőbb. Mondom semmi baj, máris kihívom a rendőrt és akkor ezt neki is így mondja el, hogy Stop táblánál sose áll meg. Persze rögtön hangnemet váltott és rájött, hogy mit mondott. Bár tőlem egyszer sem kérdezte meg esett-e bajom, csak hogy ad nekem egy első kereket (az ferdült el teljesen, hogy be is szorult a villák közé).
Éppen gyógyszert vittem a feleségemnek, mert szarul volt, meg karácsony... Mondtam neki, hogy hagyjuk a gecibe. Felvettem a vállamra a bringát és eljöttem. Utólag bánom, mint a kutya. Talán azért hagytam, mert nem sérültem meg, így nem volt kedvem egy szaros munkás bicikli miatt órákat szarakodni a hidegben.
Én kb 30éve tekerek aktívan, ebből kb 25 év volt országútin. Ezidő alatt háromszor buktam nagyot, kettő esetben másik bringás miatt, önhibámból pedig egy benézett padkakő miatt.
Sisakot - (mint sok kor és bringatársaim) úri huncutságnak tartottam aztán egy alkalommal amikor bő 30 feletti tempóval durrantam egy félrészeg bringás srácba és a koponya ct után saját felelősségre hazaengedtek - vásároltam és azóta is hordom.
Nekem is van oszágúti bringám, bár már nagyot tekerni nem annyira bírok tataként Igazából nem sok hely van, ahol ki bírnád magad tekerni. Az ilyen kitekerés, mindent beleadás pont jó lehet stressz levezetésre, amit helyhiány miatt nem tudsz megoldani.
Kb ugyanaz, mint autóval adrenalin forrást találni, kivezetni magadból a feszültésget, de nem tudod úgy, hogy ne veszélyeztess másokat. Bringával jóval kisebb a halálveszély.
Jelen történetben a mercis és az audis is keményen felelős, kíváncsi leszek az audssal szemben hogy járnak majd el. Nem fogták fel a veszélyét a gyorshajtásnak.
Országútizom lassan 20 éve, pár gondolat az elhangzottakhoz.
- Megfelelő sebesség megválasztása.
Bicikliúton lakott területen kívül lehet tempósan menni, lakott területen viszont kb mintha egy aknamezőn játszanál ugróiskolát, alapjáraton úgy állok a helyzethez hogy bárhonnan bármikor elém jöhetnek és összebaszhatom magad. Legyen autós, rolleres, biciklis, kisgyerek á lá nátúre, kutyamacskabüdösborz. Elővigyázatos vagyok és csengetek mint az állat, de így is 2x basztam össze magam az elmúlt 20 évben, önhibámon kívül, és nem mentem gyorsan. Mindkét esetben bicikliúton andalgó balfaszok miatt, időben jeleztem hogy jövök erre hárman három felé ugrottak, persze az egyiket telibevertem. Na azóta a városokban ha tehetem és nem idegelem ki az autósokat, inkább a főútvonalon tekerek (Vác), tudomásul véve azt hogy a közlekedési tápláléklánc legalján helyezkedem el.
- Látni és látszani.
Van két szép hosszú karom, amivel jelzem a kanyarodási szándékomat. Igen, mint a nagymamák, nagypapák, leszarom, inkább teszem ki a kezem és mellé még legyezek is mint a kurvák a balatoni éjszakában minthogy hátulról telibe verjen egy nálam gyorsabb autó, bicikli, Jody Scheckter a 6 kerekű Tyrellel vagy a kengyelfutó gyalogkakukk egy Pershing rakétán ülve. Nem ciki, kurvára hasznos, és az autósok honorálják azt ha integrálódsz a forgalomba és nem játszod a sérthetetlen. Mert alapvetően a biciklisek a legsérülékenyebbek és ezt fel kell fogni és el kell fogadni, baszhatod az elsőbbségedet ha kivasalnak mint egy inget. Mindemellé elöl/hátul villogó lámpa, és egy csengő. Egy karbon De Rosát tekerek, nehéz szívvel tettem fel ezeket a kiegészítőket de ez nem kívánságműsor.
- Védőfelszerelés.
Alap és megkerülhetetlen a sisak és a kesztyű. Nem is értem azokat a bicikliseket akik sisak nélkül játsszák Miguel Induraint. Ha eldobod a biciklit és költői ívben közelítesz az anyaföld felé a fejed vagy a tenyered ér le legelőször.
Ha nincs szerencséd rutinos sofőrként is beszophatod. Azért 2 kilo felett jön, index, belepillantasz a tükörbe, fordulsz és 2 másodperc múlva már bumm. Ahol ekkora mértékű a sebességtúllépés ott tapasztalt sofőrként is bajba kerülhetsz....
Sajnos a patkány megdöglött.
Pedig megédemelt volna egy nyaktól lefelé lebénulást.
A Merci egyesek szerint 240-nel ment legalább. Ki lehet számolni másodpercenként hány métert tett meg, mi ennek az észlelési ideje, és egyáltalán észrevehette-e a mamika, hogy itt baj lesz, vagy csak rutinból ment?
Ez igaz, ahogy írtam, a vegyes használatú, gyalogos/kerékpáros úton max 20-al lehet tekerni. Viszont:
-A gyalogosok egy része szarik arra a szabályra, h az út szélén menjen úgy, h a többieket ne zavarja, próbálom őket kikerülni, de párszor már azért taknyoltam majdnem, mert juszt is elém lépnek, úgyhogy beszereztem egy hangos dudát. Ill. már 7végén inkább az úton tekerek, ahol nincs ilyen bringaút.. persze ahogy jön a nyár, hamar ki fog ürülni, tapasztalat.
-Ahogy a többi járművön, a biciklin is kötelezővé tenném a tükröt. ÉS - ahogy írtam - a kanyarodási szándékot mindig jelezni kell.
Zsúfolt bringaúton ahol családok gyerekekkel, és valóban sokan tekernek, szó szerint sokan, nem úgy mint a fővásor felesleges bringasávjain, hanem szó szerint nagy a forgalom ott ilyen frekventált időben nem okos ötlet edzést tartani 30-as átlag tempóval...
Kerékpár sebességhatárok. Amiről mi sem tudunk pedig van jogsink:
- 10 km/h a maximum sebesség határ a “járdán” és „Gyalogos övezetben (zónában) miközben a gyalogosokat nem veszélyeztetjük.
- 20 km/h a maximum sebesség határ a „Gyalogos és kerékpáros övezetben (zónában)”, de ez a sebességhatár ezen belül a kerékpáros útra vonatkozik, melyet út burkolati jellel vagy eltérő színű burkolattal különítenek el. Lakó-pihenő övezetben is maximum 20 km/h a megengedett.
- 30 km/h a maximum sebességhatár a kerékpárúton.
- 40 km/h a maximum sebességhatár lakott területen kívül az úttesten (ennél a sebességhatárnál még nem kötelező a fejvédő sisak) és lakott területen belül az úttesten.
- 50 km/h a maximum sebességhatár lakott területen kívül az úttesten de csak abban az esetben, ha a kerékpáros fejvédő sisakot visel és utast vagy gyereket nem szállít. Vagyis most már mindenképp érdemes beszerezned egy bukósisakot, ha száguldozni szeretnél.
És igen ha balra fordulok bele kell nézni a tükörbe, de tegye a szívére a kezét aki nem szopna be 10 ilyen esetből legalább egyet. Ha akkora sebességgel közelít a gyökér hátulról, h belepillantasz a tükörbe, a következő pillanatban meg a 200-al versenyző ökör kivágódik előzni....
Legutóbb bringaúton tekertem, szemből jött egy kissrác, megvártam míg elhalad és rögtön fordultam balra, a mögöttem érkező versenyző (országútival tempót tekerő ökör) Majdnem belém jött. Mert neki a zsúfolt, gyönyörű árteres részen tekergő bringaúton hétvégén kora délután a rengeteg családos meg kisgyerek között kell tempót tekernie országútival..... Az ilyen ugyanakkora kretén mint az úton autóval versenyző....
Nézd, szerintem az alap dolgokat megtanuljuk a szüleinktöl, illetve a társadalomtól. Hogy kelj át a zebrán, a piros az tilos, már óvodában is szajkózzák. Valamint nagyon lényeges, hogy a mi generációnk többnyire már az autós korszakba született, a hátsó ülésben ülve megtanultunk közlekedni, vezetni, sokkal jobban is csináljuk. Pl. 1900-as évek első felében születettek jó eséllyel is fiatal felnőttként látták először autót, szerencsésebbeknek később lett is, de óriási hátránnyal indultak. Arányaiban véve sokkal több is köztük a rossz sofőr, hiszen gyerekként még lovakhoz voltak szokva.
Az értelmes ember az alapszabályokat külön KRESZ oktatás nélkül is tudja már gyerekkorban, az idiótákkal, telefonnyomkodókkal, aranyláncos kopaszokkal meg nem lehet mit kezdeni.
Ha nem is RID/ADR kellene, de a KRESZ-hez hasonlóan minimális veszélyes anyag ismeret sem ártana, pl hogy mit jelentenek a különböző jelölések a termékek csomagolásán, járműveken. Én megtanítom ezeket a saját gyerekeimnek ADR tanácsadóként, de a legtöbb embernek (beleértve a felnötteket is) fogalmuk nincs ezekről.
Ugyanígy lehetne pénzügyi ismeret, pl mi az hogy adó, ÁFA, hitel, kamat, stb.
A gyerekeimnek fogalmuk nincs ezekről, tőlem kérdezik állandóan. Simán lehetne az alapismeretek része, hasznosabb lenne, mint az évszámok, versmagolás, másodfokú egyenlet, meg a többi hülyeség, amivel a gyerekek fejét tömik.
De lehetne még folytatni: egészséges életmód, önvédelmi ismeretek, környezetvédelem, internet és veszélyei, illemtan...
Szerinted (szerintetek) száz gyalogosból/bringásból hány szegi meg úgy a kreszt, hogy nincs annak tudatában? Meg persze rendszámot a biciklire is. A jobbkezet leszaró nénike nem jogosítvánnyal a zsebében ült a rendszámos autóban?
Piroson áthajtó, tilosban előző, szabálytalanul parkoló (stb. stb.) rendszámos autót, motort, furgont nem látott még senki? Na, ugye...
Nem változtatni hanem pl általános iskolába 7-8. osztály körül kötelezően egy 10 órás kresz oktatást tartani, csak az alap dolgokról, nem kell a veszélyes áruszállításról vizsga elég ha tudják a táblákat és hogy hogyan kellene viselkedni gyalogos- és biciklisként.
Dehogynem! A követési távolság végett ökör voltam, ezt nem is vitatom, de ott ami nyáron van, az állatkert. Végig a seggemben voltak és toltak engem is, így esett meg a kocc. Ha nincs az a majom bringás vagy ha esetleg méltóztatott volna a STOP tábláját figyelembe venni, akkor nem történt volna ilyesmi, de ez már a múlt.
Manapság elég sűrűn látok újabb autókat melyeknek menet közben vibrál/lobog a hátsó műanyag lőkhárítója. Pl. legutóbb egy Yarist, előtte egy drágább Mercsédesz. Akár az is okozhatja
Így nyomta szét az Accord hűtőjét egy platós vonóhorga. Talán Aszófőn volt, hogy a nagy dugó és a bicikliúton lévő STOP tábla ellenére a kretén állatja kijött az autó elé, az nyomott egy satut, én meg belecsúsztam a vonóhorogba... Nagyszerű volt.
Azóta, ha látom, hogy STOP táblája van a bringásnak és közeledik a bringaúton, nemhogy nem lassítok, hanem gyorsítok! Ha eltaposom, legközelebb jobban meggondolja, hogy miként közlekedik. Eddig mindenmi észre tudta venni a STOP tábláját, érdekes.
Áh errefelé 10-ből 7 biciklis valami agyrém. Mintha senki más nem lenne az utakon rajtuk kívül.
De az úton babakocsit toló anyukák is megérnek egy misét miközben ott van a járda...
Sokat cangázok, s kínosan ügyelek arra, h minden szabályt betartsak, zebrán tolom, lámpánál megállok, lehúzódom, emennyire lehet, stb. Szerencsére ez visszajön, nincs gond az autósokkal, továbbra is az a véleményem, h a Covid óta figyel mindenki jobban (sokan elkezdtek tekerni). Ha meg átengednek egy forgalmasabb úton (nálunk a Ferihegyi út ilyen), az jól esik. :-)
Áh annyi ilyen van. De a legjobbak a biciklisek...na azok szarnak a szabályokra nagyívben de ha nem vagy velük előzékeny akkor te vagy a szar ember.
Lásd Egressy-Miskolci sarkán a pőatak parton megy a bicikli út.
Bicikliseknek STOP tábla van, persze leszarják, de az autósok nagyrésze is barom, mert mindenki megáll ha jön egy biciklis (aki szarik a STOP táblára) mert jaj jön egy biciklis...
Hát én nem állok meg mikor nekem van védett utam aztán egyszer eby autós szólt be szemből aki elengedte a biciklist hogy én mért nem állok meg?
Mondom neki mert elsőbbségem van és élek is vele...ott a tábla a bicikliseknek....
Nagy lett a csend...