A fórum közössége nem kíváncsi politikai tartalmú hozzászólásokra, kérjük tartózkodj ezektől, ellenkező esetben szankciókat alkalmazunk.
A topik nem szakmai jellegű, így elhanyagolható mértékű hosszú távú technikai - és szakmai információszolgáltatási készsége miatt csak az utolsó 5000 hozzászólást őrzi meg. Megértésetek köszönjük.
-=ADMIN TEAM=-
Kezdő-, és képet vagy linket beszúrni nem tudó userek számára egy kis használati utasítás képekben:
Streetfire.net video flash url-je: https://www.streetfire.net/vidiac.swf?video=**********
(természetesen a csillagozott részt mindig annak a videó kódjára cseréld ki, amit linkelsz! Valahogy így... )
Reméljük ezek után már több sikerrel jártok!
Azért az átfolyós kazánt fel kell készíteni a HMV tartályhoz.
Most élből csak: szivattyú, hőkapcsoló, nyomáskiegyenlítő tartály, csövezés ami eszembe jutott.
Meg persze megvenni a tartályt.
De ettől függetlenül én ezt tenném.
Használati meleg víz tartály
Egy tartály amiben van egy csőkígyó. Ebbe a csőkígyóba keringeti bele a kazán a kb. 60-70 fokos vizet és azzal melegíti a tartályban lévő vizet. Így a nyomás független a kazántól mivel a kazán el van választva a HMV tartályban lévő víztől így az csak azt a csőben lévő pár liter melegíti fel és nyomja bele tartályba ahol a csőkígyón keresztül lehül és megy vissza a kazánba.
Ahogy nálad láttam sorba vannak kötve a dolgok, az más rendszer. Ebben az esetben a HMV tartályba belógatnak egy hőmérőt, aminek a másik vége a kazánban végződik. Amikor a HMV tartály hőmérséklete leesik egy beállított szint alá akkor bekapcsol a kazán felmelegíti a vizet 5-6 fokkal magasabbra és kikapcsol.
A kazán képes meleg vizet csinálni, csak röhejesen kicsi a víznyomás, ezt többször leírtam.
Nem tudom mi az a HMV tartály, de az írásod alapján hasonló funkciót tölt be most nálam a villanybojler.
65 fokos vízzel vigyázz, nem véletlenül nem tekerik feljebb. Azért az már éget, egy véletlen csap eltekerés és megvan a baj, az égésnek meg örökre megmarad a nyoma.
Ahogy hrv is írta, az átfolyós kazánok gyakorlatilag egy csapolót tudnak kiszolgálni. Ha van gázkazánod miért kell neked egy külön villany bojler? Nem férsz bele az 1700 m3-be?
Ha kazán képes meleg vizet is csinálni akkor tényleg az legjobb megoldás, hogy HMV tartály, mondjuk 140L abban van egy csőkígyó és azt fűti a kazán. Akkor mindig lesz meleg vized annyi amennyit akarsz. Ha még a vezérelt áramot is meg akarod tartani akkor olyan HMV tartályt kell venni amibe lehet patront szerelni és azt rákötni a vezérelt áramra beállítva 60 fokra. Így a vezérelt árammal lenne a meleg vized nagy része, amikor meg mondjuk lemegy 45 fok alá a tartályban lévő víz hőmérséklete bekapcsol a kazán.
Nálam ilyen seyup van amúgy csak nem vezérelt áram hanem sima. Mivel van a tetőn egy rakat napelem szokott maradni belőle pár száz kWh és nyáron napközben arról szoktam fűteni a HMV tartályt.
Viszont ez az egész azért nem olcsó móka egy tartály 200-250e körül van egy olcsóbb, bele a patron 35e. Ugye kell csövezni, kell bele egy hőmérő, kazánt bekonfigolni.
Nekem mindegy, hívhatod aminek szeretnéd, én csak azt mondom, amit a szakember mondott nekem. Én is keringetésről hadováltam neki, aztán ráncolta a homlokát. Majd kinyögte, hogy "áá, cirkulációt szeretnél". Illetve ha rákeresel bármilyen szakmai oldalon, akkor is cirkulációnak hívják. Mert a keringetést/keringtetést/keringetetést azt a szivattyú végzi, vagy ha nagyon tetszik, akkor te végezteted vele. De a rendszer/technológia/találmány neve cirkuláció.
Amúgy nem keringetőnek hívják, hanem cirkulációnak. Nekem van, és ha nem lenne, akkor sírnék. 53 fokos víz van egy indirekt tárolóban, abból cirkuláltat. Úgy csináltam meg, hogy a cirkulációs csonkra, amin ugye a cirkuláció keringető szivattyúja van, tettem egy hőmérős kapcsolót, ami akkor kapcsolja be (helyezi áram alá) a keringetőt, amikor eléri az általam beállított értéket. Nálam 32 fokra van állítva, tehát a ház összes csapján ha csutkára nyitom a melegvizet, akkor minimum 32 fokos vizem van. Télen nem fagy le a kezem, illetve nem kell 2 percig folyatni a vizet, hogy tudjak kezet mosni, vagy fogat mosni (öblíteni) stb. Valamint energiatakarékoa is, mert azt a pár liter vizet gyorsan megtekeri, aztán sokáig tart mire lehül.
A gépészem anno azt mondta, h nem kell nekem ilyen 2 gombos, mert ha a a normál verziót csak kicsit nyomom meg, akkor kevés víz jön, úgy is tudok takarékoskodni. Prosztata gond még nincs, emlékeim szerint az inkább az elhízottak baja, én meg karcsú vagyok. :-)
a keringtetőt simán lekapcsoljátok azt kész. persze soha nem lesz az igazi mert ha a legrövidebb nyomvonalon húzta volna el a csövet, sima leágazásokkal, sőt mi több ahol nincs nagy vízhozam igény vékonyabb csővel, akkor máris brutálisan csökkenthető a feleslegesen elfolyatott víz. De a vízszerelők fétise a 20as cső , ami méterenként kb 2 deci belső térfogat, a 16os elég 1 fürdőre semmi eltérés és pont a fele 1 deci vizet tartalmaz.. Namost 10 méter esetén már 1 litert lehet spórolni azzal ha olcsóbb csövet használunk.
Az egész keringetető rendszer ez faszság, én mikor még ilyennel foglalkoztam sokszor könyörögtem hogy NE akarják. Ha rövid nyomvonalat használnak és megfelelő vastagságú csöveket, akkor a legtávoláabbi pont esetén is max 1.5 liter víz meg a kukába, ellenben utána az összes többi csap esetén már csap pár deci a veszteség és ott a meleg..
Én már megbántam ezt a keringtető rendszert, mert azt mondták, hogy így nem kell annyi hideg vizet kiengedni, mire megjön a meleg víz, de ez se nagyon működik. Így is elég sokáig kell engedni.
Viszont most már sokat nem tudok tenni, mert az egész falban van, ráadásul, aki csinálta az el is ment Angliába, így csak komoly bontással lehetne véghez vinni, de azt meg nagyon nem szeretnék 3 évvel a felújítás után.
Első körben kipróbáljuk tényleg, hogy feljebb vesszük a bojler hőfokát. A kazán 60 fokos vizet csinál, a bojler eddig 65 fokra volt állítva, de ez megér egy próbát. Ez tényleg nem kerül semmibe.
igen, ez a villanybojleres megoldás hosszútávon kurva drága lesz, de alapvetően ezt a legkönnyebb/legolcsóbb kiépíteni.
100 liter víz kb 10-65 fokra kb 7 kwh. 14 kwh naponta, erre jön a keringetető rendszer orbitális hővesztesége..
A kazán kiiktatására javasoltam a bypass szelepes megoldást ami csak akkor iktatja ki a kazánt, ha éppen nagyobb vízhozam kell mint amit a kazán le tud kezelni.
Ennek le is írtam a hátrányát, mégpedig azt, hogy ha van nagy vízhozam ki is használjátok, tehát a kazán ritkán kellene hogy fűtsön.
A vezérelt áram pont ezért rossz nektek, mert bár olcsó, de ha elfogy a bojlerben levő víz amit felmelegített elekromos módban, akkor a kazán által melegített vizet kapjátok ez kb az ami éppenhogy elég meleg zuhanyzáshoz. Ezt tapasztaljátok.
Ha azt akarod hogy amikor a bojlerből kifogyott a meleg víz, és csak akkor menjen át a gázkazánon az is megoldható csak akkor az több szeleppel... De létező megoldás, kérdés az, ha lenne egy 200 literes bojler magas víz hőmérséklettel akkor is kellene ?? Szerintem akkor már nem igazán.. Bár igaz, a keringtető rendszer rengeteg hőt elvesz a használati melegvíztől...
Szerintem elbeszélünk egymás mellett, vagy nem jól értem amit írsz...
Jelenleg a kazán fűti fel a hideg vizet, ami bemegy a villanybojlerbe, és a bojlerben lévő vizet keringteti egy vízforgató egy cirkulációs rendszerben. Eddig a bojler állandó áramon volt, de nemrég rá tettük a vezérelt áramra.
Egyik gond az, hogy nagyon kicsi a melegvíz nyomás, ez mint írtam a kazán miatt van (ezért kellene kiiktatni a meleg vízből a kazánt, és ezért gondolkodok villanybojlerben)
A másik gond a vezérelt áram óta van. Amikor épp nem kapunk áramot, van hogy annyira kihűl a meleg víz a bojlerben illetve a cirkuláció körben, hogy már hideg vizet nem is kell hozzákeverni zuhanyzáskor, hanem épp jó meleg a meleg víz ágon jövő víz.
Az elsőt megoldaná a villanybojler, de a másodikat nem. Vagy visszatesszük normál dugaljra, és önállóan használjuk a nagyobb villanybojlert, vagy esetleg az általam megálmodott megoldás segíthet. Az volt a gondolatom, hogyha hidegebb (langyos) víz jön ki a bojlerből, akkor bevezetném a kazánba, hogy felfűtse. Ez kvázi vészmegoldás lenne arra, ha kifogy a melegvíz a bojlerből, vagy arra is, ha épp nem fűt bojlert, mert épp nincs áram a vezérelt dugaljban.
Viszont szerintem bekavarna ebbe a cirkulációs rendszer, mert az folyamatosan keveri a vizet, és ha nagyon lehűl, akkor állandóan visszaküldené a kazánra, akkor meg ugyanott tartok mint most, csak a bojler fűtené fel a vizet.
A helytől is függ, h hova tudod elrakni. Nekem hőszivattyús bojlerem van, fele-harmada villanyfogyasztással működik (azt is megtermeli a napelem, úgyhogy még azzal a költséggel sem kell számolnom). Hátránya viszont, h nagy a hangja a szivattyúnak. Nekünk a pincében van, és így tökéletes.
A villanybojler azért zabál ám rendesen.A napelem tervezésekor át kellett számolnunk , h mi mennyit fogyaszt, és az jött ki, h az éves villanyfogyasztásunk 6000 kwh volt, ebből csak a villanybojler (150 literes) 2000-et zabált be!!!!
A mai bojlerek gondolom takarékosabbak, de akkor is sok...
még valami eszembe jutott, ami a legolcsóbb megoldás. a villanybojer hőmérsékletét rakjátok fel maximumra..
Ez esetben több hideg vizet kell hozzá keverni hogy ne égessen a víz így a meleg vízből kevesebb kell..
Sokat nem fog segíteni, de javulni fog a helyzet..
Falba épített geberitem van, annak két nyomógombja van. A kisebb az 3 litert nyomat, a nagyobb dologra meg 9-et.
Számolj egy kicsit..... Két nő van itthon, ha csak a 3 literest használják, már akkor is elérjük a linkelt átlagot.
És akkor majd jönnek nálad is a korral majd a prosztata gondok, egész nap a wc-n leszel....
ohh most látom benéztem, ez egyszerűbb rendszer mint amire gondoltam, csak a vízforgatót néztem a bonyolultabb rendszer részének.
Eredetileg a vezérelt áram se kellene, tekintve ha a bojler egy szivattyút kapcsolna ami visszaforgatná a vizet a kazánba a hideg bemeneti részre, akkor a kazánban levő átfolyás érzékelő magátol bekapcsolná a kazánt így gyakorlatilag gázzal melegítené fel a vizet, tehát az elektromos fűtésre nem is lenne szükség.
De esetedben maradhat így, akkor csak simán kell egy 1 colos elektromos szelep (aliexpressen 8e ft) és ha nagy az áramlás a meleg víz ágon, akkor simán nyit a szelep és megkerüli a kazánt..
Ehhez 1 db ilyen szelep kell, illetve egy colos átfolyás érzékelő egy mikrocontroller relével azt felprogramozni..
A villanyszámlát meg fogja dobni, mivel lehet hogy már a kád töltése is túl fog mutatni a kb 10 liter / perc rátánál így a kazán már ekkor kikerül körből.. Ha meg kikerül, és az esetek 90%ban nem is az fűt fel akkor meg minek ?
Pont Rád gondoltam, hogy rég láttalak itt, de bíztam benne, hogy a posztom kapcsán megszólalsz. Mindig vannak jó ötleteid.
Viszont valami nem tiszta. A bojler nem kapcsol semmilyen szivattyút. Az ábrán lévő vízforgató folyamatosan megy. Oylasmi, mint ami állítólag a szállodákban szokott lenni. A bojler jelenleg egy puffer tartály, amiben a vízforgató egy cirkulációs körön keringeti a vizet, ebből vannak leágaztatva a fürdők, és a konyha.
Én valami Y elágazásra gondoltam, ami a hőmérséklet alapján a kazán felé küldi a vizet vagy az eredeti cirkulációs körre (ez a lila négyzet az ábrán). Még az is eszembe jutott, hogy ahol találkozik a két ág, oda valószínűleg be kell tenni egy-egy visszacsapó szelepet. azt elfelejtettem a 2. ábrára berajzolni.
Hát ebből sajnos én sokat nem értek...
Én csak egy hülye vegyész vagyok ezekhez nem nagyon konyítok. Már arra is nagyon büszke vagyok, hogy értem a jelenlegi rendszert, és hogy meg tudtam álmodni a 2. ábrám szereplő megoldást (még akkor is, ha esetleg nem műkődik).
Azt nem írtam, hogy a kazán semmi féle képen nem fogom lecserélni, mert azt 3 éve szerelték be nekünk nem kis pénzért...
Azokat az eszközöket viszont nem ismerem amiket Te írtál, és azt sem tudom hogyan, miként kellene ezeket beszerelni, és főleg nem tudom mennyibe kerülne. Mivel a felújításkor. kb 1 millió elment erre, azért nem szeretnék ismét kiadni hasonló összeget érte.
Ahogy nézem a villanybojler sem lenne egy olcsó mulatság, de valami kell, mert ez így nagyon gáz. Ha bojler árából kijön egy jobb megoldás, arról lehet még szó esetleg...
esetleg megoldás lehet, hogy egy szelep berakása ami elektronikus és gyorsan vált.. Ha az áramlás magasabb mint a kazán maximuma -10% akkor nyit a másik szelep, amia hideg vizet engedi rá a bojlerra.. Ez most jutott eszembe, tulajdonképpen csak a gyors szelepet kell megkeresni hol lehet venni, az elektronika megint egyszerű hozzá..
mechanikus megoldásról nem tudok hogy lenne.
na folytatom, persze itt is van hiba lehetőség, tekintve azt, ha a bojler felét használjátok ki, és utána indul a melegítés, először a meleg réteg megy át a kazánon azt a hidegebb réteg, így ha indul a melegítés, akkor lesz egy kis időszak amikor nem tökéletes a meleg víz ellátás.. Ezt mondjuk megoldható azzal, ha nincs meleg víz igény mondjuk már 5 perce akkor kezd el melegíteni így feltételezető hogy már vége a fürdési időszaknak..
Igen, megoldható amit írsz.. Az eredeti megoldással az a gond, hogy mivel átfolyós a kazánod, ezért a legtöbb kazánban van egy szűkítés hogy ne legyen túl nagy az átfolyás, mert akkor ha minden csap nyitva. a víz lehül, ha lehül az user panaszkodik. Ezért ezt így belimitálják.
Amennyiben azt a megoldást választjátok hogy nagyobb a bojler, szinte elég az, hogy a bojlerbe csak hideg vizet engedtek, és a kazánon akkor megy át a víz ha a bojler fűtést kér, tehát hideg a víz.
Ennek lehet egy hátulütője, miszerint ha a bojler bekapcsolja a szivattyút, akkor összekeveri a víz rétegeket a bojlerben is a nagy áramlás miatt, ezért hamarabb kihül. De ha kell szólsz, 3 perc alatt csinálok egy relét ami a szivattyút lekapcsolja ha áramlás van a csapok felé, így ez a probléma meg van oldva.. Ez esetben nem kell semmi bonyolítás, máris működik a rendszer. Ha a bojler kifogy, akkor kb 10-15 perc alatt újra felmelegszik és kész, mehet a műsor előről.
hátránya hogy kb annyi meleg vizet tudtok egyszerre kiszedni amekkora a bojler, tehát legalább 200 literes kell.
Szerintem amit Te szeretnél arra nem villanybojler kellene, hanem egy egy hőcserélős indirekt használati melegvíz tartály kiegészítő elektromos fűtőbetéttel. A kazán a tároló hőcserélőjén keresztül tudná fűteni a tárolót (ha újabb a kazán akkor valószínűleg tudja vezérelni), az elektromos fűtőbetét mehet a vezérelt áramról.
A WC-t sokallom, nehogy már az fogyassza a legtöbbet. Egy nap normálisan egy nagydolog, akkor üríti ki az ember az egész tartályt, ami pár liter. Pössentés után csak egy rövid öblítés van. :-)