https://totalcar.hu/tanacsok/gumidoktor/070503g/
A kerékcsavarok ugyanis "csak" rögzítik a felnit az agyon, de nem központosítják azt. Ez a feladat az agyra felfekvő középfuratra hárul, illetve ha ez nagyobb a kívánatosnál, akkor a tehermentesítő gyűrűre. E nélkül rázni fog a kerék.
Azt hiszem bejemves-től megkaptad a válaszodat.
Azzal, hogy misztifikálni próbálod a központi illesztési hézagot, azzal nem magyarázod meg az esetleges hülyeséget, hogy a tőcsavarok tartanának mindent és kizárólagosan feszesen.
Az a hézag, csak azért van, hogy fizikálisan fel lehessen tenni szereléskor a felnit, mert ha teljesen egyforma lenne, akkor minimum ütni kéne mindig.
(így is előfordul, hogy nehezen tudják feltenni a kereket, de ezért van az az ominózus egy tized a belső agyméreteknél: 56.1, 64.1 ésatöbbi)
Szóval KÉREK szépen mindenkit, hogy ne akarjuk már megmagyarázni a nyilvánvaló ellentétét. Ez nem hit, meg nem ízlés dolga. Fizika és józan ész. Előbbire ismét üljünk be vagy kérjük ki egy azt oktató véleményét, utóbbit meg használjuk.
Azt ne felejtsük el, hogy a központosító gyűrű es a kerékagy között kell legyen egy illesztési hézag, mivel mindkét részt gyk. azonos hőmérsékleten szereled össze.
A tőcsavarokon/anyákon viszont van egy kúpos/íves rész, ami a meghúzás után valóban egy hézag mentes kapcsolatot ad, ami alkalmas a felnit érő erők átadására.
Pl a Zaporozsec, "kispolszki", Trabi, Wartburg... Ezeknél hogy oldották meg ezt a problémát?
Ez így nagyon nem igaz. Tudom, ebből már volt itt fórumon vita, de abban én nem voltam benne, csak hallottam, de számomra nem kicsit furcsa, hogy van még ember, aki ezt így gondolja és ilyen határozottan. Ne haragudjon meg senki, de ez kb. akkora baromság mintha kijelentenéd, hogy a téli gumi hülyeség, csak pénzlehúzás a gumigyártók által.
Tanultunk fizikát? Kicsit gondoljunk már bele. Alap esetben a központosító gyűrű nélkül is a kerék (felni) egy vas peremre megy fel és ez viseli központosan mind azt a terhelést ami a kereket éri és ezt "átadja" a futóműnek.
A tőcsavarok feladata nem az, hogy viseljék ezt a terhelést, hanem az, hogy ehhez a ponthoz tartsák, csúnyán fogalmazva.
Ha ezt megvonod (nagyobb közép átmérőjű felnit raksz fel és a közepe nem fekszik fel) akkor az összes (főleg) függőleges irányú terhelést (kátyú odabasz, kocsi súlya, stb-stb.) a tőcsavarokra terheled. Ennek pedig hosszabb távon az lesz az eredménye, hogy szépen sorban cserélheted őket, mert NEM erre vannak kitalálva.
Nem tudom ebben mi a furcsa vagy mit nehéz ezen megérteni. És én kérek elnézést, de egyúttal le is szarom, ha valakinek nem tetszik az igazság.
Ebben is van igazság, annyi távra elegek a tőcsavarok, igazából a tehermentesítő hiánya főleg hosszabb használatnál okozhat problémát. Vagy ha mondjuk belemegy pont egy ótvar nagy kátyúba. De majd ő eldönti.
Ahogy a kolléga mondta előttem, csak tehermenetsítő gyűrű kell és mehet fel.
(+lehet én emlékszem rosszul, de fejből én 64,1-es agyméretre emlékszem az EP3-nál. De ez a lényegen nem változtat, csak annyit, hogy keskenyebb gyűrű kell majd, semmi több)
Ep3 gyári felnit szeretnék festetni, és mivel nincs az autóhoz másik kerékszett, ezért kellene valami alternatíva arra az időre amíg a fényezőnél vannak a felnik.
Ha jól néztem az EP3 felni/gumi adatai: 7*17, 5*114,3, Et45, Agyátmérő 56,1, gumi 205/45 R17
Van egy off autóm aminek kereke 6,5*16, 5*114,3, Et50, agyátmérő 67,1, gumi 205/60 R16
Felrakhatom az EP3-ra ezt a szettet? Kell egy tehermentesítő, meg a gumi nem váltóméret, de csak annyit kellene hogy kibírjon, amíg 2x elgurulok a 10 km-re lévő gumishoz