"ugyanis bár az elektromos autók nagyon komoly menetteljesítményeket tudnak ma is és a jövőben még inkább, de klasszikus v "igazi" vezetési élményt nem fognak tudni adni...mert az nem a nettó teljesítményről szól..." - miről szól a vezetési élmény? Egy jól gyorsuló, jól forduló, jó futóművű, jól kiegyensúlyozott és kitűnően kormányozható autóról.
Ezeket egy villany minden tekintetben bármikor hozza. Sőt sokkal de sokkal jobban mint bármilyen benzines autó. Egyedül a hang nincs meg meg a súly a másik.
De a villanynál bármikor tudsz hátsó vagy épp összkerékhajtást csinálni, nem kell a prémium gap se, hogy 50-50-es autód legyen. Végtelen nyomaték van azonnal, bármikor keresztbe vághatod rákészülés nélkül stb.
Gyakorlatilag az összes olcsó sportautó, az Integra is, arra épül, hogy veszünk valami tömegterméket és kicsit megbolondítjuk, hangolunk a futóművön stb. Viszont a villanyosnál ez az alap már magában annyira brutál jó lesz, hogy lényegesen jobb játszós autókat fognak tudni csinálni mint amiket manapság vagy épp 23 éve csináltak az Integrával.
Csak még nem jutott el oda a piac, hogy elkezdjenek élményautókat faragni de 8-10 év és az a korszak is eljön.
Az én korszakalkotó ötletem , hogy ezt meg kellene fűszerezni még azzal, hogy a hanghatás mellé motorkarakterisztika módokat is ki lehetne választani, és az integra hanghoz szimulálja le egy integra erejét, karakterét, vtecváltást, a felül húzó motort, kéziváltó váltásait stb, és ez mind csak szoftver, hogy az elektromotor hogyan adja le a powert, simán kivitelezhető lenne. Ugyanígy bármilyen autó karakterét meg lehetne, szívó, turbó, kompresszor, benzin, dízel... fel lehetne dobni ezzel a fostaliga elektromos szarokat. Ülésbe szerelnék rezgő egységeket is, szimuláljon valami sport/versenyautó feelinget is, ne csak hangot és gyorsulást. Egyszer valaki ebből jól meggazdagszik majd.
Ugy legyen. Làttam most a fejemben egy szenàriot.
2039:
- figyelj szereztem hang fàjlt Honda Integra nyitott szürövel és JDM leömlövel.
-Uhh az szuper hadd töltsem màr fel én is ,igy a benzingöz illatu wunderbaummal màr nagyon ütös lesz
Az új (mai) generációt én is kizárnám, a "régi" autók inkább a mi generációnk körében lesz maradandó, a friss kb. le fogja xarni.
DE persze ott is lesz kivétel, de ahhoz már kell majd a szülők esetleges affinitása, amit esetleg tovább örökíthetnek majd. Amolyan a "retro mindig is divat lesz, mint a farmer" alapon.
Kicsi lesz a réteg, de talán olyan lesz mint amúgy sok minden, ami ritka vagy alig fordul már elő, de mégis mindig jelen lesz és van, maradandó.
De jó is lesz így, mert csak-csak csökken majd így a környezetszennyezés, mert ugyan a villanyos is szennyez, de lehet rá mondani bármit, (akksi, erőmű, stb.) akkor is jóval kevesebbet mint a legtöbb belsőégésű. Ha tehetném, nekem is lenne valamilyen elektromos autóm, (talááááán majd egyszer későőőőbbb....... ) de én már úgy halok meg, hogy mellette mindig kellene egy "rendes" autó is, amivel kigurulok legalább 1-2 hetente hétvégén, hogy meglegyen a számomra igazi érzés.
A legideálisabb számomra egy 9-10gen CTR és egy Honda-E lenne, azokkal temethetnének, az biztos.
De mivel a realitások terén élek inkább, így talán egyszer tudok majd venni egy 1.5 H-RV-t mondjuk (az kb. nekem megfelelne mindenre) és mellette lesz egy munkába járós talicska. És emellett kb. tudnék is élni, mert ha vennék egy elektromost, akkor meg csak az lenne, élet nem sok.
szerk: Mi a f'szér beszélgetünk erről az Integra topicban?
Hát nem tudom. Azok a generációk akik majd a villanyautzókón nőnek fel nem biztos hogy értékelni fogják a benzingőzt. Persze kivételek lesznek.
Ez inkább azokra lesz igaz akik IC motorokon szocializálódtak és ezt az élményt keresik.
Mert hát valljuk be, nem sok mai huszonévesnek van kazettás magnója, vagy bakelit lemezjátszója otthon, hogy zenét hallgasson. Azt se tudja mi az, és ha megmutatják neki csak röhög rajta egyet.
húúú ez mehetne bármelyik portálra / újságba is!
kiválóan megfogalmaztad, 100% igazad van.
saját magamon is érzem: megvan az új e-autóm amit imádok a nyers hétköznapi használati tulajdonsági miatt, de biztos hogy kell majd mellé valami "bolond-értelmetlen" autó hobbinak...
általánosságban szerintem ez a fajta régi technika a jövőben még jobban fel fog értékelődni...
jelenleg egy nagy technológiai váltás küszöbén állunk és a jövőben az autós kultúra még jobban polarizálódni fog...(mondjuk 10 éves spektrumban...)
-akinek lesz pénze full elektromossal fog járni...
-akinek annyi nem lesz, használt elektromossal v új hybridel...
-akinek annyi sem lesz valamilyen használt hybriddel esetleg koros belsőégésűvel ...
-akinek még annyi sem lesz valamilyen tömegközlekedéssel v carsharinggel...
ahogy fokozaton cserélődik az autópark a belsőégésűek fokozatosan ki fognak kopni az autóállományból...de azt gondolom, hogy az emberek mobilitási igénye nem lesz kevesebb és lesz egy olyan réteg (még a fiatalok között is) aki nem engedheti meg magának az első kettő verziót, hanem csak a harmadikat, így egy fokokozatosan szűkülő kínálat fog találkozni egy enyhén növekvő kereslettel...(azért növekvő mert aki még pár éve megengedhetett magának egy új autót mondjuk 6-8 millióért az a jövőben nem fogja tudni ezt meglépni, mert ennyiért nem lesz, így használtat fog vélhetően venni v megtartja a jelenlegit és az nem fog megjelenni a piacon...ez pedig árfelhajtó hatást fog eredményezni...)
a rétegautókkal is ez lesz a helyzet, egyre kevesebb lesz majd a piacon, és ezen modellek utódai sem lesznek majd, mert nem lehetnek, amelyek részben megosztanák a keresletet ezekre...
továbbá lesz majd egy faktor ami befolyásolja majd ezt a rétegautó piacot, ami korábban is mindig erős hatással volt az autó kultúrára...
az pedig az internet...
ez így elsőre meglepő lehet, de azt gondolom, hogy elmúlt 8-10 évben is óriási hatással volt a globális autós kultúrára...piacokra és általában az árakra...
az elérhető autós élmények és információk demokralizálódása nagymértékben szélesítette és egyben felerősítette az emberek érdeklődését és vágyát a különlegesre az érdekesre és ez a jövőben még inkább így lesz...
szerintem az elmúlt évtized árfelhajtó hatását is zömében ez okozta...hiszen összekapcsolt autós élményeket és embereket (kvázi piacokat) és ezzel a kereslet/kínálati viszonyokat újraírta...
illetve van egy dolog ami még befolyásolja majd mindezt...
nyilván az elektromos hajtásnak nagyon sok előnye van és térhódítása elkerülhetetlen nem csak a politikai és törvényi szabályzók miatt hanem általában a jövőnk miatt is...
de azt gondolom, hogy a nagy elektromos autós releváció után jönni fog egyfajta újraértékelődés élményautós szempontból...(ami részben már most is megvan, azonban az elektromos autók primér előnyei elmaszkolják még ezeket...)
ugyanis bár az elektromos autók nagyon komoly menetteljesítményeket tudnak ma is és a jövőben még inkább, de klasszikus v "igazi" vezetési élményt nem fognak tudni adni...mert az nem a nettó teljesítményről szól...
ha letisztítjuk az érzelmi sallangoktól, az ember nem más mint egy szenzorokkal teli érzékelő halmaz...és a vezetési élmény pedig arról szól, hogy az autó vagy a vezetés egy időben minél több ilyen szenzorra hasson...és minél több szenzorra hat annál nagyobb az élmény...mert ezeknek a szenzoroknak "megmozgatása" és érzékelési kombinációja adja azt az élményt...amit igazi vezetési élménynek hívunk...
és igen, ehhez fog kelleni a béna belső égésű motor karakterisztika, a hangos motor, a kuplung és a kéziváltó nyűgössége, az égett olaj, kicsi benzinszag és az égett gumi illata...mert az autózásnak ez a fűszere...
és pont ezek fognak hiányozni az elektromosaknál...
és itt jön képbe az internet újra, amely önkéntelenül is erősíteni fogja ezt a klasszikus élmény autó narratívát...
mert bármennyire is jól megy egy elektromos, lehet x ezer lóerős, 1mp-es gyorsulással, ez a kis fűszer mindig hiányozni fog belőle, mert a tökéletessége miatt mindig kevesebb érzékre hat majd mint a régi belsőégésűek...
és ennek az élménynek az illúziója szépen szisztematikusan hajtani fogja fel a klasszikus élményautók árait...
Lesz-e aki megveszi?? Nem fog eltünni az a réteg? Gondolok azokra ,akik most 10-15 évesek. Ezeket màr nem érdekli az auto ,csak a rozsaszin telefontok ,nem??