Nálunk is a Lidl-nél van egy ingyenes töltő, amerre járok tankolni mellé (Shell) és a boltba is sokszor megyek.
Hát ha sokat mondok, de talán heti 1 vagy 2 alkalommal látok ott tölteni valakit. Ez munkaidő utáni időpont, amikor arra járok, 17 óra után.
Sajnos az első körben 250-270 forint körül volt az 1 kWh ára, így ez is egy volt a sok közül a drága töltők közül. Ez azt jelenti, hogy kb 5000 forint 100 km. Most már 150-170 Ft körül van, ha jól tudom, így már 3000-3500 Ft 100 km ára. Viszont megtérülést nézve még mindig csak akkor éri meg itt tölteni, ha átutazóban van az ember. A 0 Ft-ossal persze ez sem vetekszik és a 70 forintos otthonival sem.
Itt van nekem egy V3-mas Tesla Supercharger ahogy megyek hazafelé. Március 9.-éig fürtökben lógtak a teszlások rajta utána mintha nem is tudom mi történt volna 1-1 Tesla tölt mindig.... (dehogynem tudom: fizetős lett a töltés )
Sajnos a Lidl-s 20 perc töltés az kb 50-60 km-es távot ad maximum (oké, ez is jobb, mint egy benzinkúton fizetni), de pl ahol AC töltő van és csak 6 kW-os a fedélzetid, ott ennek a töredéke ez a szám. Autótól és töltőtől is függ.
De pl van olyan mélygarázs, ahol 600 forintot kell fizetni óránként parkolásért, viszont ingyen tudod tölteni. Ez azt jelenti, hogy 600 forintért akár 11 kWh-ot is tudsz tölteni ami 60-90 km is lehet - kb olyan, mintha otthon töltenéd és azért kényelmes, ha pont arra van dolgod.
Az ingyenes helyeken meg sorok vannak, egymást tapossák az az EV autósok - nameg főleg a taxisok...
Azért elég sok helyen még mindig ingyen tudod tölteni. Igaz megvan a limit, 20 perc, stb., de azért na... én is szeretnék ingyen tankolni benzint.... elég 15 liter naponta, vagy 15 egyik kúton, 15 a másikon.
Na...a töltési veszteséget már írni sem akartam. Most töltök épp 11 kWh-al a Penny-nél ( ingyenáram ) és a Penny alkalmazás azt mutatja, hogy 43 kWh került betöltésre. Az autó meg azt mutatja, hogy 31 kWh.....És ez 11 kW, nem otthoni 2-3 kW konnektoros töltési sebesség (elvileg minél gyorsabb a töltés, annál kisebb a veszteség).
....igen igen igen és még itt van a töltési veszteség ami tulajdonképpen a semmibe megy
De. Én ezt úgy fogom fel ,hogy ez egy egyszeri beruházás. Egyszeri mind a napelem mind az e autótöltő kiépítése. Lehet játszani a számokkal mikor térül meg meg mikor nem de nem ez az érdekes véleményem szerint.
De a képlet akkor is az, hogy szerintem kell hozzá.
A szaldo meg egy külön sztori. Én úgy számolok ha havi szaldóra megy át a mostani éves akkor is áprilistól kb októberig ingyen autózhatsz a túltermelés végett, a téli hónapokban meg kb a 2/3-át kell kifizetned plusz ugye a ház elektromos áram igénye. Na most ezt elosztod 12 hóra akkor is tök jól vagy mert kijön egy valamekkora kis összeg amiben a ház és az autó áramigénye is benne van. Tulajdonképpen ezt jelenti.
Ez az otthon töltés napelemmel "ingyen van" sem okés. A napelemet is meg kell venned és ha holnaptól eltörlik a szaldót, akkor konkrétan a töredékét fogja érni és így a megtérülése 4-5-6x hosszabb idő lesz (ha egyáltalán megtérül).
Apróságokról meg ne is beszéljünk. Falitöltő kiépítése 300-800e forint, amiből amúgy 1-2 évig is el tudnál furikázni árammal és ez sosem térül meg. Aztán majd jönnek az otthoni nagy 10-30 kWh-os akkuk (hogy tárold az energiát), ami jelenleg 3-5 millió forint alaphangon....és 10-15 évente jobb esetben ez is csere....és ez sem térül meg.
Ha otthon tudod tölteni és termelsz annyi áramot akkor tök mindegy mennyi az áram díja neked ingyenes. Lehet egymillió Ft/kw akkor is ingyen van neked hiszen te termeled meg és ennyi.
Egyet értek egyébként azzal amit írsz de kiegészíteném azzal, hogy elektromos autót az vegyen aki otthon tudja tölteni (egyenlőre). Mondjuk a mindennapokban ha utazik nyilván az nem számít mert meggyorstöltőzi akárhol.
A hasonlatoddal élve én meg mindig azt szoktam mondani, hogy kb. most ott tartunk az elektromos autózás technológiában mint a 80-as években az aktatáskaméretű mobiltelefonokkal, hogy nagy, kényelmetlen ámde mégis tudsz vele telefonálni és persze irigységet és köpködést váltasz ki vele az emberekből. Aztán meg lehet nézni ma egy mobiltelefont. Ugye az elektromos autók nehezek az akksi miatt, kompromisszumos sebességgel tölthetőek (max emiatt kényelmetlenek). A hatótáv meg egy dolog azt azért nem írom mert az már kezd jó lenni. De látható van hova fejlődni és fejlesztik is a technológiát.
Szerintem a mindennapos használatra ,otthoni töltéssel tökéletes lehet.
Más téma: Budapesten szerintem első körben az ilyen hamis-zöldrendszámosoknak fog megszűnni az ingyenes parkolás. A tisztán elektromosokat nézzük akkor az az összes zöldrendszámoknak a fele kb. 2/3-a talán nem is tudom.
A Leaf konkrétan az az autó, ami szerintem az egyik legrosszabb konstrukció, ha úgy teljes szinten szeretnéd nézni az elektromos autózást. Teljesen más élmény egy nagyobb vagy legalább temperált akkus változat.
Ha csak rövidebb távokra használod, pl városban, akkor nem tudom elképzelni, hogy rossz élménye lenne az embernek egy EV esetén. Mérföldekkel egyszerűbb és kényelmesebb vezetési élményt ad egy elektromos autó. Legalábbis én bárhányszor ülök vissza egy benzinesbe / dízelbe, azonnal azt érzem, hogy 20-30 évet utaztam vissza az időben.
Amit Te írsz, hogy 1000 lóerős elektromos autóknak nincs értelme, ott szerintem abban tévedsz, hogy itt teljesen más a teljesítmény növelésének költsége / határa. Amíg egy dízel / benzinesnél, elképesztő összegek lehetnek a lóerő növelése, ami rögtön növeli a fogyasztást is, addig az elektromos autónál igazából az elektromos motor (bizonyos mértékig) teljesítményének növelése nem hiszem, hogy akkora költség lenne. Viszont ezzel sok embert be lehet vonzani, rekordokat megdönteni, ami pedig marketing / reklám és felhívja a figyelmet az EV autókra. Konkrétan a Leaf teljesítménye bőven elegendő lehet az átlag embereknek, már az is olyan élményt tud nyújtani, amit ennél sokkal drágább autók adnak.
Az árazás megint más kérdés. A Leaf szerintem új áron az egyik legrosszabb vétel - ha nem a legrosszabb. Rengeteg olyan dolog is társul mellé még, ami nagyon elavultá teszi egy normálisabb EV-vel szemben.
Egyébként pont most futottam bele egy használt Civic Type-R FL8 (azt hiszem) hirdetésbe 14 millió forintért. Ennyiért kapsz Tesla-t, ami szerintem normál (nem pályázás) használat mellett szinte minden szempontból jobb vétel lehet.
De persze mindenki meg tudja magyarázni majd a saját igazát és a saját felhasználási szokásainak jobban illő autót. Az EV-k esetén apróságok is vannak, hogy cégautóadó nincs, parkolás Budapesten még ingyenes, otthon tudod tölteni (1000 - 1400 forint / 100 km - a Civic Type-R ennek szerintem közel háromszorosa lehet, pláne, ha így használod). Az akkura 8 év 192 000 km garancia van a Civic Type-R esetén nem tudom ez az idő mennyi. A Tesla-nál nincs kötelező szerviz. Stb.
Az elektromos autók legnagyobb baja szerintem az ár. Egészen pofátlan és érthetetlen (oké, az akku - illetve az inverter, fedélzeti töltő és akkor itt jönnek az EV specifikus 'drágaszágok'), hogy egy olyan autó, amiben gyakorlatilag nincs semmi "kopó" drága alkatrész - kettőstömegű, váltó (!), DPF, brutál bonyolult motor, turbó, stb-stb. hogyan lehet mégis minimum másfélszer - kétszer drágább, mint ugyanaz az autó belsőégésű motorral szerelve. A másik nagy baj, hoyg az elektromos áram ára simán megölheti a létjogosultságát az EV-knek, ami megint teljesen érthetetlen annak tükrében, hogy a benzin előállítása mennyivel környezetrombolóbb és mennyivel több energiába kerül - mégis olcsóbb lehet összeségében (és itt megint nem az a megoldás, hogy akkor a benzin árát növelni kell, hanem pl az elektromos áramnak a töltőállomásokon 70-100 forintba kellene kerülni).
Alapvetően mindenki azt használ, amit akar, de egy kicsit úgy érzem, mint a régi mobiltelefonosok vs iPhone, vagy a lovaskocsi vs benzines autók kezdetén.
Tényleg nem akarok rosszmájú lenni, de aki aranyárban vesz elektromos majmot, az fizethet is "villanyszámlát"......
Az egy dolog, hogy nem használat közben fizeti meg, mert az valóban kedvező, de egyszer ugyanúgy befut az a számla, csak nem kisebb részletekben, hanem egy jó nagyban. (a vételárát nem is számítva persze)
Lehet elmondani mindennek, teszek rá, de a Tesla semmi más mint azoknak az embereknek a játékszere akiknek nem kevés pénzük van és nekik is találták ki.
Ha lenne észszerűség az elektromos autók fejlesztésében, akkor kb. 150-200 lónál megállnának, mert kb. mindenre elég ennyi teljesítmény és inkább a hatótávra mennének. De mi lesz? 1000 lóerő meg millió Nm. Aztán cserélhetik az akksikat sorban kismilliókért, csak hogy hosszabb legyen a szerszám.
Nemrég vezettem egy újabb Nissan Leaf-et, csak mivel nem éppen pozitív a hozzáállásom a jelenlegi technológiához és úgy az egész villanyautózáshoz, (pláne amivé teszik) nem akartam beírni ide az "élménybeszámolót."
De a rövid lényeg, hogy amit eddig gondoltam egy villanyautóról, azt hozta és be is mutatta a Leaf számomra.