Ez is állandóan feljön. Én 2016-ban ültem 1.5T CVT-ben ami akkor 29PSi nyomással ment (Stage2 program 21PSi), akkor itthon még nem is lehetett kapni 1.5T-t. Az autó azóta is fut minden gond nélkül. Ott van lentebb az amcsi "Survey" ahol mindenki leírta mennyit ment a "húzott" programmal és milyen problémái voltak. A Stage2 totál nem egy kihegyezett program, annak módosításával simán lehet még többet kihozni belőle.
De érdemes megnézni PRL-t és Maperformance-ot akik 500+LE-nél tartanak meg 10-es időnél. Maperformance-nál 573LE felett eltört az olajpumpa. Blokk, főtengely, hajtókar, dugó mind gyári, hengerfejben volt csak módosítás. Szóval ennyire van csak túlméretezve.
Aki aggódik a túlméretezés vagy a garancia miatt az ne tuningoljon. Nem kötelező. Viszont ha van olyan akit meg érdekle és nem foglalkozik ezekkel, annak nem kell magyarázni, hogy "de hát a garancia", meg "mi lesz ha nem bírja"....stb.
A másik kérdés, hogy fogja-e bírni a motor + hajtás a megnövekedett terhelést.
Aki ismeri az autóipart, azt tudja hogy ez olyan iparág, ahogy az egyik legtöbbet költenek kutatás + fejlesztésre.
Mielőtt kijött az X gen civic, nyilván megnézték hogy mit kínál a konkurrencia, szondáztatták a lehetséges vásárlói fókuszcsoportot, hogy mit szeretne. Adott volt hogy bizonyos környezeti normáknak meg kell feleljen a motor, és hogy minél kisebb változtatás nélkül, a világ minél több pontján eladható, és viszonylag olcsón gyártható legyen.
Meghatároztak bizonyos sarokszámokat, aztán kiadták a mérnőkcsapatnak, hogy ilyen-és-olyan elvárásoknak megfelelve, bizonyos költségkeret mellett, tervezzenek egy motorcsaládot.
Egy jó ideje már mident számítógépekkel terveznek, és az elhasználódást is számítógépekkel szimulálják.
Ez miatt sokkal pontosabban be lehet lőni, hogy milyen "ráhagyással" tervezzenek meg egy motort, meg a hajtás alkatrészeit. Nyilván van benne ráhagyás, de tutira nem annyi, mint amikor huszon éve akartak tartósra tervezni valamit,
mert akkor sokkal inkább túlméretezték az alkatrészeket, mert nem volt pontos szimuláció.
Hogy most mekkora ez a ráhagyás, az nyilván csak a mérnökök tudják.
Én tisztában vagyok ezzel. Csak ugye rögtön az első kérdés, hogy ugrik-e a gari? S jön a válasz, hogy vissza lehet írni a gyári fw-t. Ami normál esetben igaz is. Csak akkor meg minek írná vissza az ember? Okés pl eladás előtt. De ugye mindenki azt szeretné hogy ha garis az autója, és baja van, akkor a szerviz erre hivatkozva ne vonja meg a garit. Az ilyen esetben történő visszaírás életszerűségére próbáltam rávilágítani.
Ez sajnos benne van a pakliban.
Aki ilyesmire adja a fejét az számoljon ezzel.
A tuningra nincs garancia. kb. sehol.
Tőlem is szokták kérdezni, hogy a flashelésre vállalok-e garanciát. Persze, arra hogy megcsinálom igen.
Viszont azt nem várhatja el senki, hogy egy 15 éves több 100 ezer km-t futott autóra garanciát vállaljak.
(nem tudom hogy használták, nem ismerem az előéletét, miket csináltak vele az előző tulajok, mit tettek bele mit nem, vagy mi van ha pl. olaj nélkül jár vele, vagy szar olajjal és ez miatt beáll... stb. stb. stb. stb.)
ez most igazából nem neked szól csak úgy általánosságban.
amúgy ha ktunered vagy flashprod van akkor se vagy 100%-os "biztonságban" mert ott is előfordulhat olyan hiba hogy pl. nem kommunikál a ecu meg a prog. eszköz és akkor a szervizben simán látni fogják, hogy nem gyári a történet.
Tuti garancia még akkor sincs ha full gyári az autód. Amit írnak is, hogy egy overrev. vagy félreváltás stb. stb. amit látni fognak és már ugrott is a gari.
amúyg szerencsére nem jellemző hogy ezek széthulljanak.
Én ezért javaslom mindenkinek, hogy vegyen eszközt mert meg tudja oldani maga, de itthon senki nem akar erre pénzt költeni. Azért azt ne várja már senki, hogy majd én leszek az aszisztencia és ugrok az ország bármely pontjára mert valami gond van az autóval ami nem is biztos, hogy a programmal kapcsolatos.
Ezzel a visszaírással annyi gondom hogy nem tudom mennyire életszerű a példa:
Megyek valahol, az autó "vészüzembe" kapcsol, vagy valamiért leáll, elmegy az ereje. Félreállok. Lényeg a lényeg, ha van még garim, normál esetben, hívom az asszisztanciát. De ha moddolt az ecu, akkor előtte téged hívlak fel, hogy mielőtt beszállíttatom a szervizbe, töltsd vissza a gyári programot, nehogy megnézzék, és kiderüljön a turpisság. Ekkor te fogod magad, autóba ülsz, és odajössz visszaírni az ecut? Vagy kiszerelem az ecut az út szélén, elviszem hozzád, te visszaírod, majd visszamegyek az autóba visszaszerelem, és utána hívom az asszisztanciát? Vagy ha már bent áll a szervizben, akkor megkérem őket, hogy mielőtt bármihez is nyúlnak, engedjenek téged oda, hogy "diagnosztizáld" az autót?
Ha én veszek magamnak egy ktuner 1.2 vagy v2-es modult, akkor egyszerűbben eltüntethető a változtatás, de ha nem a sajátom, akkor kicsit nehezen kivitelezhetőnek találom vészhelyzetben.
Van arra is példa, hogyan nyomon követhető. Pl ha melléváltasz és túlforog a motor akkor rögzíti az értékeket és a DTC-t és látszik ha nagyobb pl a turbónyomás. Ellenben ha elváltottál ugyse fogják gariban intézni szóval teljesen mindegy. Azt nem tudom, hogy ilyenkor egy ECU újraírás törli-e ezeket mentett adatokat, de a DTC-t azt biztos.
hm...
nagyon meglepne, ha ennek nem lenne valamilyen gyári mélyebb nyomon követhetősége...
főként, hogy garanciális ügyintézéskor perdöntő jelentősége lehet és akár milliós tétje is pro/kontra...
tehát, ha a másik oldalon ülnék igyekeznék bebiztosítani magam ez ellen...
főként, hogy ennek fejlesztési státuszban vélhetően elenyésző a ktg-e egy majdani garanciális kárral összevetve...
Vitás esetben szerintem elég könnyen előhúzható "moddolt ecu" kártya, ilyen esetben nem tudom kinél van bizonyítási kényszer. Illetve az EU központ kinek a szavára fog adni. Addig meglátjuk hogy a magyar "örli adopter" autók hogy bírják a tuningot, mondjuk 3 éves korukra.
Persze, logolni tudják és egy turbós autónál azért azt elég könnyű felismerni ha nem gyári Aki ért hozzá az könnyen kideríti. De ott is ugye csak gyanakodtak, mert csak a log alapján a paraméterekből következtetnek. Nyílván ha van speckó eszköz amivel full kiolvassák az ECU-t és azt összevetik a gyárival akkor egyből látni a különbséget.
Mikor az Ádám FK2-je meghalt, még a kezdeti tüneteknél Petiék a szolnoki szervizből, rádugtak valami Honda kütyüt és végig logolták az egész autót menet közben és a log file-okat kiküldték elemzésre. A Honda központja kielemezte a dolgokat és elég sok furcsaság volt az értékekben és maga az elemző faszi beleírta a jelentésébe, hogy annyira zavarosak az értékek, hogy ECU program módosításra gyanakodtak. Ezzel visszadobta a szerviznek, hogy nézzenek utána. Szóval nem tudom pontosan mi van, de azért egy szerviz elég mélyen bele tud látni ha akar.
A Honda nem hinném, hogy kiad bármi olyan eszközt/szoftvert amivel a szoftverbe komolyabban bele lehet nézni. A szervíz max lefrissíti vagy újratölti a szoftvert és ennyi.
Én eddig egyszer sem kértem pénzt azért, hogy gyárira visszarakjam majd utána vissza a módosítottat. Az első programozás is azért "drága" mert minden autóhoz egy licenszet/creditet kell vegyek, utána már rajtam áll, hogy kérek-e pénzt bármilyen későbbi módosításért.
Amit az elején írsz, az elég szomorú akkor.
Bár nekem is van olyan tapasztalatom, ami igazolja is ezt, mert a legutolsó márkaszervizes találkozásomkor egy triviális problémára nem tudtak rájönni és a szakértelem hiányát össze-vissza alkatrész cserékkel "pótolták".
Aztán elvittem a saját szerelőmhöz, aki, mivel volt normális technikája, meg tudása, rögtön tudta mi a gond.
Na, de vissza a témához: a gyári program visszaállítása természetesen gyógyír garanciális autóknál, kb. olyan mint amikor vizsga előtt kiszerelsz majd utána visszaszereled az adott alkatrészt.
De gondolom azért ez sem ingyen van.
A szervizes "vigyék egy kört vele" dolog meg érthető, azért ok nélkül, csak úgy ők sem fognak garanciát elvenni.
Csak ha valóban gond van, akkor azért lehet gáz, mivel akkor "fentebb" is megnézhetik az ügyet és akkor a progizás lehet garanciát kizáró ok.
Persze arra ott van a gyári visszaállítás ahogy írod, szóval....
Itthon azért kevés olyan Honda szervíz van, ahol van olyan eszköz/szakértelem amivel le tudják azt csekkolni, hogy a szoftver gyári-e vagy sem. Max ha logolnak egyet és megnézik a max turbónyomást akkor látják, hogy nem gyári.
Egyébként nálam pl bármikor visszaállítható a gyári program majd újra reflash ha valaki ilyentől tart kötelező szervíz során. Egyébként több szervíz van ahova már vittek reflashelt autót kötelező szervízre és sose volt gond. Több helyen volt ahol a szervízvezető kérte, hogy vigyék egy kört.
A reflash-eket vagy tuningot, ahogy tetszik, nagyobb számban azért a garancia idő lejárta után szokták csinálni, mert lehet hogy csak akkor veszhet el hivatalosan, ha bizonyíthatóan attól van bármi műszaki hiba, de a gyakorlatban ez úgy működik, hogy meglátják az átírt progit és már ugrott is.
Ugyanis arra bármi ráfogható, hogy a plusz teljesítmény/igénybevétel miatt ment szét.
(ha olyan megy szét, aminél vélhetően nem néznek rá a computerre, pl. futómű alkatrész, stb. akkor simán él majd a gari ettől függetlenül)
És tényleg nem vagyok tuning ellenes én sem, csak a tények azok tények. Aki garanciás autót tuningol, annak tisztában kell lennie a garancia elvesztésének kockázatával. Ennyi.
Csak gyári tuning cégek által végzett programozás lesz garanciás, (AMG, stb.) bármi ezeken kívül, ami úgymond "külső beavatkozásnak/módosításnak" számít, pedig soha az életben.
Ezzel együtt én simán hiszem, hogy amiken normálisan meg lett csinálva a programozás, az életben semmi baja nem lesz attól, csak élvezhetőbbé válik az autó és ennyi.
De ha meglátják, attól még ugrik, de minimum ugorhat simán a garancia.